ESA představila „jízdní řád“ pro nosiče Vega-C a Ariane 6


Rakety Vega-C a Ariane 6 jsou vyvíjené ESA proto, aby zajistily nezávislý evropský přístup do vesmíru. Premiérový let nosiče Vega-C je plánovaný na červen 2021, úvodní start Ariane 6 pak na druhé čtvrtletí roku 2022.

Program vývoje obou raket Vega-C i Ariane 6 vykazuje solidní pokroky. Ovšem od letošního března měly některé technické události a pandemie COVID-19 na oba programy zásadní vliv. Přitom nejistota plynoucí z COVIDu-19 na globální úrovni stále přetrvává.

Vega-C

Raketa Vega-C bude silnější a univerzálnější, než stávající nosič Vega provozovaný z evropského kosmodromu ve Francouzské Guayaně.

Vega se měla vrátit do služby po havárii v červenci 2019 s misí VV16 letos v březnu, nicméně evropský kosmodrom byl v této době právě kvůli bezpečnostním opatřením souvisejícím s pandemií uzavřený. Předstartovní kampaň VV16 byla obnovena v květnu, ale všechny pokusy o start zhatilo počasí. Nakonec se návrat do služby podařil úspěšným startem 2. září. Při něm byl poprvé odzkoušený nový dispenzér SSMS nesoucí 53 družic.

Od února do září tak nebyly možné provádět žádné práce na obslužné věži startovací rampy raket Vega, protože zde byl umístěný motor P80 na tuhé pohonné látky. Bezpečnostní tak nedovolovaly na rampě jakoukoliv jinou činnost.

Takže kvalifikace na úrovni systému a subsystémů prochází až nyní finalizací.

Do října každopádně všechny nové motory na tuhé pohonné látky pro Vegu-C dokončily kvalifikační zkoušky. Motor Zefiro-40 (druhý stupeň) pro Vegu-C dokončil své kvalifikační testy už loni. Závěrečná zkouška motoru P120C prvního stupně proběhla 7. října 2020.

Před úvodní misí Vegy-C jsou plánované ještě dva lety, a to VV17 a VV18. Modifikace na obslužné věži startovací rampy, které jsou nezbytné pro misi Vega-C (jde například o úpravu přívodu pracovních kapalin a plynů, stejně jako o instalaci a konektivitu nové řídicí lavice pro Vegu-C), začnou ihned po misi VV18. Ta je nyní plánovaná na počátek února.

Úvodní let rakety Vega-C se připravuje na červen 2021.

Vega-C je projekt řízený a financovaný Evropskou kosmickou agenturou. Firma Avio je hlavním průmyslovým kontraktorem. Za komerční využití Vegy-C odpovídá společnost Arianespace.

Ariane 6

ESA, CNES a ArianeGroup společně vytvořily konsolidované referenční plánování vývoje Ariane 6 a pracují jako integrovaný tým s rozdělenými rolemi na tom, aby se plán stal realitou. Následující rozpis je založený na analýze dosavadních výstupů, zbývajících mezníků a dopadu na program způsobeném pandemií COVID-19.

Po úspěšném třetím statickém testu motoru na tuhá paliva P120C dne 7. října prošly všechny pohonné prvky nosiče svými kvalifikačními zkouškami.

Na evropském kosmodromu tak pokračují práce na finalizaci startovního komplexu Ariane 6. První integrované testování ‘modelů’ pomocných motorů P120C a středového stupně Ariane 6 i s novou mobilní obslužnou věží už proběhlo. Před odesláním do Francouzské Guayany také ve francouzském Fos-sur-Mer in France probíhají testy kryogenních obslužných ramen pro startovací rampu: po jejich dokončení je čeká cesta na kosmodrom.

ArianeGroup dokončuje náročný vývoj a kvalifikaci jednotky APU (Auxiliary Power Unit) pro horní stupeň Ariane 6. Zařízení umožní Evropě rozšířit své schopnosti týkající se vypouštění družic na trhu se satelitními konstelacemi.

První horní stupeň Ariane 6 byl sestavený v německých Brémách: zde se poprvé spojily nové nádrže s restartovatelým motorem Vinci. Horní stupeň aktuálně prochází mechanickými, plnicími a elektrickými testy. Po jejich dokončení bude odeslaný k dalším zkouškám do letecko-kosmického střediska DLR v Lampoldshausenu.

Zde bude kompletní horní stupeň zažehnut na novém testovacím stavu speciálně vyvinutém DLR právě pro Ariane 6. Statické testy horního stupně Ariane 6 budou zahájeny ve druhé polovině roku 2021.

Souběžně jsou připravovány první středový stupeň Ariane 6 a druhý horní stupeň Ariane 6. Tyto budou odeslány na evropský kosmodrom z francouzského Les Mureaux a německých Brém pro kombinovanou testovací kampaň.

V průběhu třetího čtvrtletí 2021 bude vypouštěcí komplex Ariane 6 předaný od francouzské kosmické agentury CNES do ESA. V tomto okamžiku může kombinovaná testovací kampaň Ariane 6 začít. Půjde o sérii společných zkoušek nosné rakety a startovacího komplexu, kdy se prověří integrace všech možných systémů. Mezi zkouškami bude i první statický test Ariane 6 stojící na startovací rampě.

Po úspěšné kombinované testovací kampani a revizi pozemního segmentu může dojít k přípravě na první let, která už bude zahrnovat jen letový hardware.

Jakmile budou všechny tyto kroky úspěšně dokončeny, Ariane 6 bude připravena na svůj úvodní let ve druhém čtvrtletí roku 2022.

Ariane 6 je projekt řízený a financovaný Evropskou kosmickou agenturou. ArianeGroup je autoritou zodpovědnou za návrh a zároveň hlavním průmyslovým kontraktorem nosiče. Francouzská kosmická agentura CNES je hlavním kontraktorem startovacího komplexu Ariane 6 na evropském kosmodromu ve Francouzské Guayaně. Společnost Arianespace má na starosti komerční využití Ariane 6.

Dopady COVIDu-19

Opatření přijatá ke zvládnutí pandemie měla od března 2020 závažný dopad na aktivity jak v Evropě, tak na evropském kosmodromu. Mezi opatření patřila nutnost sociálního distancování, uzávěry míst a snížená kapacita zařízení, cestovní omezení, karantény a izolace.

Vše výše uvedené výrazně zpomalilo veškeré pracovní a operační procesy u hlavních kontraktorů, stejně jako u jejich subkontraktorů ve třinácti evropských zemích. Probíhající pandemie má stále vliv na probíhající vývoj a operace.

„Neustále a bedlivě monitorujeme dopad COVIDu-19 a technické výzvy na náš probíhající vývoj kosmických dopravních systémů a jejich provoz. Společně s našimi kontraktory a spolupodílejícími se státy pokračuje ESA ve směrování k prioritním cílům, kterými jsou premiérové lety nosičů Vega-C a Ariane 6,“ komentuje ředitel kosmické dopravy v ESA Daniel Neuenschwander.

Další informace jsou k dispozici na portálu Evropské kosmické agentury (ESA).

Rubriky