První start Ariane 6 se připravuje na závěr roku 2023

Sdílet:


Nová těžkotonážní kosmická raketa Ariane 6 vyvíjená Evropskou kosmickou agenturou uskuteční svůj premiérový let v posledním čtvrtletí roku 2023. Na setkání se zástupci médií to v ústředí ESA v Paříži oznámil 19. října generální ředitel ESA Joseph Aschbacher s tím, že v minulých měsících došlo v programu k výraznému pokroku, aby bylo možné počítat s úvodním startem ve čtvrtém kvartále 2023. Podotkl ale, že je to podmíněno realizací tří klíčových mezníků před dubnem příštího roku.

Společně s Josephem Aschbacherem se setkání zúčastnil ředitel ESA pro kosmickou dopravu Daniel Neuenschwander a zástupci partnerů ESA v projektu Ariane 6: André-Hubert Roussel z hlavního dodavatele ArianeGroup, Stéphane Israël z poskytovatele dopravních služeb Arianespace a Philippe Baptiste z francouzské kosmické agentury CNES, do jejíž odpovědnosti patří evropský kosmodrom ve Francouzské Guayaně a která je zodpovědná za vývoj a provoz této vypouštěcí základny Ariane 6.

Joseph Aschbacher vysvětlil, že aktuální pokrok v přípravě dovoluje plánovat úvodní let Ariane 6 na finální čtvrtletí roku 2023, ale zároveň poznamenal: „U projektu tohoto rozměru musí být jasné, že jde o pracovní datum a že program musí dosáhnout úspěšných a správně načasovaných pokroků v mnoha klíčových milnících, aby termín zůstal platný.“

Zdůraznil především trojici kritických mezníků, kterých musí být dosaženo do prvního čtvrtletí roku 2023. Jedním je úspěšné dokončení zkušebních zážehů horního stupně, které začaly počátkem tohoto měsíce na testovacím stavu německé letecko-kosmické agentury DLR v Lampoldshausenu.

Druhým kritickým mezníkem bude začátek zkoušek zážehů motoru Vulcain 2.1 středového stupně Ariane 6 na startovací rampě přímo ve Francouzské Guayaně. Testovací zážehy motoru Vulcain 2.1 jsou součástí tzv. kombinovaných testů, které mají ověřit spojení rakety a startovací rampy coby společně fungujícího systému. Kampaň nyní postupuje vpřed, protože kompletní testovací model Ariane 6 byl počátkem tohoto měsíce úspěšně sestavený přímo na rampě.

A nakonec dle Josefa Aschbachera je uskutečnění premiérového letu v avizovaném termínu podmíněno úspěšnou kvalifikační revizí vypouštěcího komplexu v prvním čtvrtletí 2023.

Uzavřel to slovy: „V sázce je nezávislý evropský přístup do vesmíru. Jsme plně soustředěni na to, abychom se dostali tak rychle, jak je to jen možné, na startovací rampu.“

Výkonný ředitel ArianeGroup André-Hubert Roussel zdůraznil nedávné vývojové úspěchy v programu Ariane 6, jako jsou testy horního stupně v Lampoldshausenu, v montážních halách nebo přímo na startovací rampě ve Francouzské Guayaně. Právě na kosmodromu plně sestavený testovací model Ariane 6 ukazuje, že mechanická rozhraní mezi raketou a pozemním komplexem jsou v pořádku. Dalším cílem je demonstrovat totéž pro elektrická spojení a pro propojení potrubí, stejně jako zajistit správnou komunikaci pozemní infrastruktury a nosiče až do okamžiku vzletu.

A dodal, že program zaznamenal „extrémně důležitý okamžik“ 13. července 2022, kdy proběhly úspěšný premiérový let rakety ESA Vega-C. Její první stupeň P120C na tuhé pohonné látky totiž „hraje dvojroli“, neboť se používá i jako pomocný motor Ariane 6. A to ve dvou nebo čtyřech kusech: v závislosti na požadavcích mise.

Roussel také upozornil, že evropský dodavatelský řetězec společnosti už nyní navyšuje produkci pro zajištění pravidelného provozu Ariane 6. První letový model Ariane 6 se vydá do Francouzské Guayany na konci letošního nebo na počátku příštího roku. Továrny v Les Mureaux (Francie), Brémách (Německo) a na samotném kosmodromu už nyní pracují na letových exemplářích číslo 2 a 3 a na následující lety už byly objednány komponenty, které je třeba zajišťovat dlouho dopředu.

Generální ředitel CNES Philippe Baptiste nabídnul pohled z perspektivy Francouzské Guayany. Upozornil, že startovací komplex Ariane 6 je už osmým, který CNES navrhla a že pozemní infrastruktura bude hrát významnou roli ve snižování nákladů a doby trvání předstartovní kampaně Ariane 6.

Doplnil, že na kosmodromu byl „zelený dopad“ letových operací Ariane 6 zmírněný sluneční elektrárnou a továrnou na zpracování biomasy. Navíc je ve vývoji továrna na produkci zeleného vodíku, která bude sloužit pro starty.

Generální ředitel Arianespace Stéphane Israël upozornil na flexibilitu systémů Ariane 6 a Vega-C: „Oba jsou perfektně připravené pro institucionální i komerční potřeby.“

Připravovaná Ariane 6 verze Block II s výkonnějším prvním stupněm a prodlouženými pomocnými motory P120C+ (i ty najdou využití na nosiči Vega-C) zvedne kapacitu na nízkou oběžnou dráhu o zhruba 20 procent.

Stéphane Israël také upozornil, že dnes je objednáno přesně 29 raket Ariane 6: „Je to opravdu velmi tlustá kniha objednávek na nosič, který zatím neletěl.“

Dodal, že objednávky na Ariane 6 jsou znakem poptávky po tomto typu evropského nosiče a že rostou společně s globálním trhem nosných raket. Proto se připravuje studie na zvýšení frekvence letů Ariane 6.

Ředitel kosmické dopravy v ESA Daniel Neuenschwander uvedl, že po zalétání Vegy-C a s tím, jak se blíží premiéra Ariane 6 „je nová rodina evropských nosičů připravena k plnému nasazení.“

Podotkl, že premiérový let rakety Vega-C přinesl „velmi dobrá“ technická data. Všechny čtyři motory pracovaly výtečně, což vyústilo ve velmi přesné navedení nákladu na oběžnou dráhu. Uvedl, že rakety může být předána společnosti Arianespace ke komerčnímu využívání a že plán na čtyři starty v roce 2023 znamená „prudký nárůst“.

Následně Neuenschwander shrnul návrhy ESA na ministerský summit CM22, který se uskuteční v listopadu letošního roku v Paříži. Mezi priority bude patřit plné využití raket Ariane 6 a Vega-C plus vývoj Ariane 6 verze Block II.

Prioritou bude také vývoj výkonnější verze Vega-E. Jak uvedl, vyšší kapacita bude znamenat vyšší flexibilitu na jejím segmentu trhu.

Při výhledu do vzdálenější budoucnosti Neuenschwander zdůraznil, že je třeba pracovat na „přelomových technologiích“. Mezi ně bude patřit práce na konceptu vícenásobně použitelného stupně Themis, stejně jako opakovaně použitelného druhého stupně: „Ukážeme, že jste to v Evropě technologicky schopni zvládnout.“

Neuenschwander pak dodal, že ESA plánuje pokračovat v programu „Boost!“, který podporuje začínající evropské soukromé společnosti v oblasti kosmické dopravy. A uvedl, že ESA bude pracovat na získání vlastní evropské pilotované kosmické dopravní kapacity, přičemž cílem je „připravit se ke správnému rozhodnutí v průběhu roku 2023“.

Další informace jsou k dispozici na portálu Evropské kosmické agentury (ESA).

Rubriky