Horní stupeň Ariane 6 se připravuje na zkušební zážehy

Sdílet:


První kompletní horní stupeň nové evropské rakety Ariane 6 se vydal z továrny ArianeGroup v Brémách do testovacího střediska DLR v německém Lampoldshausenu. Zde jej čekají zkušební zážehy provedené v podmínkách téměř naprostého vakua, které budou věrně napodobovat práci v kosmickém prostředí. Ty poskytnou data o připravenosti stupně k letu.

Integrace horního stupně, který je plně identický s letovým, pro zkušební zážehy byla dokončena loni firmou ArianeGroup v Brémách. Poté následovaly intenzivní testy. Jeho nový restartovatelný motor Vinci je spojený se dvěma oddělenými nádržemi kapalného kyslíku a vodíku a je vybavený veškerým potrubím, ventily, elektronickými i hydraulickými systémy a řídicími prvky.

Stupeň je na palubě lodi, která opustila přístav Neustadt v Brémách 29. ledna. Ta má zakotvit v BadWimpfenu, odkud se stupeň po silnici přesune do Lampoldshausenu. Zdejší zkušební středisko DLR již dříve testovalo motory Vinci a Vulcain 2.1 pro raketu Ariane 6.

Kompletní horní stupeň bude instalovaný na nový zkušební stav P5.2. Uvnitř něj je možné simulovat veškeré aspekty letu, včetně přípravy stupně, natankování nebo vypouštění nádrží. Budova má plošiny, díky kterým mají technici přístup ke všem částem stupně. Po finálních přípravách ke zkoušce je vždy zahájeno odpočítávání, které znamená začátek testu.

Aktivity uvnitř testovacího stavu P5.2 jsou monitorovány ze vzdálené řídicí místnosti. Během této kampaně testů bude motor Vinci zažehnutý až čtyřikrát, aby byla získána co nejpřesnější data o chování celého horního stupně během jeho činnosti.

Testy také shromáždí data o balistických fázích letu, kdy není zapnutý motor. Dále o tlakování nádrží, což zvýší výkon stupně, o restartech motoru Vinci, o naklánění trysky motoru nebo o „zpasivnění“ stupně, kdy je veškerá zbývající vnitřní energie odstraněna. Každý test zabere typicky 18 hodin.

„Dosáhli jsme dalšího mezníku na cestě k letu Ariane 6. Vidět spojování jednotlivých prvků Ariane 6 je opravdu úžasné. S nadcházejícími zážehy kompletního horního stupně získáme cenný pohled do samotného technického srdce nového evropského kosmického nosiče,“ komentuje ředitel kosmické dopravy v ESA Daniel Neuenschwander.

Karl-Heinz Servos ze společnosti ArianeGroup k tomu dodal: „Dokončení tohoto stupně pro kompletní ostré zkoušky je důležitým krokem pro Ariane 6, pro Německo a pro celou kosmickou Evropu jako celek.“

Vedoucí Německé kosmické agentury při DLR Walther Pelzer to komentuje: „S prvním testem horního stupně Ariane 6 na novém stavu P5.2 na základně DLR v Lampoldshausenu jsme nyní zase o jeden důležitý krok blíže k úvodnímu letu Ariane 6.“

Mezitím jsou dva další kompletní horní stupně pro Ariane 6 integrovány společností ArianeGroup. Model CTM (Combined Tests Model) je určený pro zkoušky kompletní rakety a vypouštěcího komplexu na evropském kosmodromu, zatímco FM1 (Flight Model 1) je určený pro premiérový let Ariane 6.

Raketa Ariane 6 bude schopná realizovat všechny typy misí na veškeré představitelné oběžné dráhy díky své modulární podobě a schopnosti opakovaných zážehů. K dispozici budou dvě základní verze: Ariane 62 s dvojicí pomocných motorů P120C a Ariane 64, která má kvarteto těchto motorů. Nosič zajistí a rozšíří evropské možnosti nezávislého přístupu do vesmíru.

Další informace jsou k dispozici na portálu Evropské kosmické agentury (ESA).

Rubriky