Výroba Evropského servisního modulu

Sdílet:


V roce 2013 NASA a ESA oznámily, že by měla Evropa dodávat servisní modul pro příští mise astronautů k Měsíci a na jeho povrchu. Šlo o komplexní dodávku: od návrhu a jeho revizi přes stavbu až po testování. Mnoho lidí, firem a hodin práce bylo vloženo do toho, aby tento hardware budoucí generace udržel astronauty při životě na jejich cestě k Měsíci.

Tým pro Evropský servisní modul se nachází v technickém středisku ESA ESTEC (European Space Research and Technology Centre) v Nizozemsku. Zde přibližně 60 osob dohlíží na návrh a kontroluje jej společně s NASA a průmyslovými partnery, aby bylo garantováno, že vše bude odpovídat zadání.

„Máme mnoho zkušeností a know-how z práce na projektu ATV (Automated Transfer Vehicles), což byly lodě dopravující palivo a náklad na Mezinárodní kosmickou stanici. Ovšem Evropský servisní modul je úplně nový a mnohem komplexnější,“ vysvětluje vedoucí technického týmu pro misi Orion v ESA Antonio Preden. „Připravit návrh, zkontrolovat jej a prověřit, zároveň vyřešit, kterak vše bude postaveno – to dohromady představovalo nemalou výzvu.“

Na stavbě servisního modulu se podílí více než dvacet firem z celé Evropy. Přitom většinu hardware posílají do německých Brém, kde dochází k finální integraci hardware. Děje se tak v hangáru společnosti Airbus.

„V mnoha ohledech je návrh a revize intenzivnější než samotný proces montáže,“ dodává inženýr zodpovědný za integraci a verifikaci v ESA Dominique Siruguet. „Jakmile máme jasný plán a všichni partneři plus průmysl souhlasí na návrhu a jeho implementaci, tak dalším krokem je všechno prostě složit dohromady.“

Vlastní konstrukce modulu, jakási jeho kostra, se sestavuje v továrně Thales Alenia Space v italském Turíně. Jakmile je tato holá struktura dopravena do integračního hangáru společnosti Airbus, začíná práce na instalaci 20 tisíc součástek, 11 km kabeláže, 33 raketových motorů a 11 nádrží pro pohonné látky, vodu a vzduch.

Mnoho částí Evropského servisního modulu je vyrobeno na míru a představuje skutečný zázrak techniky. Trvá měsíce, než jsou připraveny. Tyto komponenty jsou proto objednávány s mnohaletým předstihem, často i dříve, než je uzavřený finální kontrakt nebo než je dokončený jejich finální návrh.

Do Brém putují součástky z deseti zemí celí Evropy, stejně jako ze Spojených států. Technici pak mají nelehký úkol dát je všechny dohromady.

„Stavba prvního evropského hardware pro pilotovanou kosmickou loď je jako jedna velká stavebnice. Přidanou komplikaci pak představuje včasná dodávka jednotlivých dílků,“ uvádí koordinátor projektu Evropského servisního modulu v ESA Philippe Berthe.  „Mezinárodní spolupráce a závazky jsou klíčem k úspěchu, protože každý dodavatel poskytuje svoji expertízu a komponenty, aby bylo vše na místě včas.“

Pracujíce v nepřetržitých směnách během posledních pěti let dokázali technici postavit a ověřit testovací exemplář Evropského servisního modlu, stejně jako vytvořit první letové modely – často na nich pracovali souběžně. První kompletní Evropský servisní modul byl dopravený do Kennedyho kosmického střediska NASA v roce 2018 a je nyní na vrcholu rakety, která jej pošle k Měsíci v rámci mise Artemis I.

Druhý Evropský servisní modul byl dodaný v loňském roce. A práce na třetím letovém exempláři jsou v plném proudu.

Spolupráce s NASA na lodi Orion představuje unikátní výzvu. Alespoň to tvrdí Max Bottacini, který je v ESA hlavním inženýrem ESM.

„Každý systém má rozhraní pečlivě navržené a ověřené oběma kosmickými agenturami a jejich hlavními kontraktory.“

„Některým potížím navzdory máme nyní hmatatelný výstup: plně kvalifikovaný a připravený Evropský servisní modul, který se v tomto roce zúčastní první mise lodi Orion kolem Měsíce. Je výsledkem dobré technické práce a vysokého nasazení na obou stranách Atlantiku. Velké díky všem technickým týmům v agenturách i v průmyslu za tento úspěch!“

Další informace jsou k dispozici na portálu Evropské kosmické agentury (ESA).

Rubriky