Mise Artemis I vstoupila na dráhu kolem Měsíce

Sdílet:


Dnes ve 22:52 h středoevropského času (21:52 h GMT) byla kosmická loď NASA Orion zážehem pomocných motorů na Evropském servisním modulu (European Service Module, ESM) navedena na dráhu kolem Měsíce. Stalo se tak deset dní po startu ze Země.

Evropský servisní modul zajišťuje loď Orion cestou k Měsíci a zpět: poskytuje elektrickou energii, pohon, udržuje elektroniku i kabinu pro posádku na správné teplotě. A od příští mise Artemis bude dodávat i vodu a vzduch pro astronauty.

Mise Artemis I je bezpilotní, přičemž jejím cílem je demonstrovat a odzkoušet možnosti lodi Orion. Stejně tak se řídicí středisko „naučí“ s ní létat a ovládat Evropský servisní modul.

Dnešní zážeh motorů „zatlačil“ na loď Orion ve směru proti cestě k Měsíci a proběhl relativně daleko od lunárního povrchu. Díky tomu byla loď navedena na takzvanou vzdálenou retrográdní dráhu. Tato trajektorie při cestě kolem Měsíc potřebuje jen minimální množství pohonných látek. Orion následně absolvuje polovinu z kompletní dvanáctidenní orbity před tím, než zažehne své motory, aby se dostal do větší blízkosti Měsíce k finálnímu průletu a následně k návratu zpět na Zemi.

Philippe Deloo z ESA vysvětluje: „Evropský servisní modul pracuje mnohem efektivněji, než tvůrci mise Artemis předpokládali. Produkuje více elektrické energie, přičemž jí spotřebovává méně. A to je jen jedna z věci, která na nás z parametrů modulu zatím udělala dojem.“

Mise Artemis I představuje unikátní příležitost, kterak vyzkoušet loď Orion až na hranici jejích možností. Ačkoliv proběhly nespočetné demonstrace a zkoušky, až skutečná mise dovoluje prověřit operační týmy a umožnit jim seznámit se s chováním lodi.

„Řízení letu si užívá, když může posunovat hranice Orion a Evropského servisního modulu až na hranici jejich možností,“ pokračuje Philippe Deloo. „Roky plánování, návrhu a výroby podle nejpřísnějších požadavků se nyní vyplácí a Evropský servisní modul pracuje lépe, než jsme si mohli přát. Máme obrovské množství dat, která budeme potřebovat analyzovat a mnohé se z nich naučit. Díky tomu budeme schopni dostat astronauty k Měsíci nejbezpečnějším a nejefektivnějším možným způsobem.“

Zatímco první Evropský servisní modul získává letové zkušenosti u Měsíce, druhý už je téměř hotový: křídla jeho slunečních baterií jsou složená a zabalená ve skladu, aby vše mohlo být v průběhu příštího roku připojeno k druhé lodi Orion. Druhá mise Artemis už s astronauty na palubě má letět po méně náročné trajektorii toliko k Měsíci a zpět.

Třetí Evropský servisní modul, který s sebou poveze astronauty k přistání na Měsíci, je ve výrobě v integrační hale společnosti Airbus v Brémách. Hned vedle je i čtvrtý, který poveze astronauta ESA a modul nové mezinárodní stanice Gateway na lunární orbitu. Kostra pátého Evropského servisního modulu dorazí do Brém v průběhu letošního prosince.

„Dosud předvedené vynikající letové vlastnosti Evropského servisního modulu a lodi Orion společně s ambiciózními plány ESA a nově oznámeným oddílem astronautů představují vzrušující bezprostřední budoucnost pro evropské pilotované lety,“ uzavírá Philippe Deloo.

Mise bude zakončena přistáním v Tichém oceánu v neděli 11. prosince. Navštivte blog ESA Orion (v angličtině) pro pravidelné a podrobné aktualizace.

Další informace jsou k dispozici na portálu Evropské kosmické agentury (ESA).

Rubriky