Malé firmy se podílejí na Evropském servisním modulu ESA

Sdílet:


ESA zapojila deset evropských zemí do vývoje Evropského servisního modulu (ESM, European Service Module), který je součástí kosmické lodi NASA Orion. Ta se již brzy dočká své první cesty k Měsíci z Kennedyho kosmického střediska NASA na Floridě. Do výroby se zapojily čtyři evropské malé a středně velké firmy (SME, Small and Medium Enterprises).

Podobné špičkové vývojové projekty zvyšují expertízu evropské pracovní síly a pomáhají malým podnikům vyrůst v rámci mezinárodních sítí. Na oplátku tyto subjekty nabízející špičkové a vysoce specializované možnosti k obohacení evropského komerčního nebo institucionálního využití kosmického prostoru.

Orion je kosmická loď, která poveze astronauty v rámci misí Artemis. Je to jediná kosmická loď schopná realizovat pilotované lety mimo oběžnou dráhu Země a přestát návrat vysokou rychlostí od Měsíce či Marsu. Orion má také systém nouzové záchrany během startu (LAS, Launch Abort System), aby byli astronauti v bezpečí během této fáze letu. Evropský servisní modul ESA pak obsahuje pohonné látky, zajišťuje manévry lodi, astronautům dodává vodu, kyslík, energii nebo provádí regulaci teploty celého systému.

Každý Evropský servisní modul se skládá z více než 20 tisíc součástek a komponent: od elektrického vybavení po motory, od slunečních baterií po nádrže, stejně jako prvky podpory zajištění života astronautů. Modul také obsahuje přibližně 12 kilometrů kabeláže.

Hlavní kontraktor ESA, společnost Airbus, zastřešuje zhruba 26 evropských firem, které vyvíjejí a staví ESM. Mezi nimi jsou čtyři ze segmentu malých a středních podniků, tři z nich z Itálie. Jsou to DTM Technologies, Criotec a Aviotec. Čtvrtou je pak Rovsing z Dánska.

„Chladicí desky“ od DTM Technologies budou zajišťovat chlazení elektroniky a avioniky. Desky jsou vyrobené z kovu s průchozími kanálky podobnými radiátoru, přičemž obsahují chladivo, které absorbuje a odvádí velké množství elektrického odpadního tepla. Tento rychlý chladicí systém zvyšuje efektivitu v případě menších a lehčích komponent.

Uvolňovací ventily kyslíku/dusíku poskytnuté firmou Criotec se budou otevírat a zavírat tak, aby bylo možné udržovat správný poměr plynů v atmosféře pro astronauty uvnitř kabiny.

Aviotec dodává systém pásů, který je podobný pavoučí síti, který je určený k zavěšení kevlarové tkaniny. Ta tvoří druhou ochrannou vrstvu proti mikrometeoridům a kosmickému smetí na spodní části ESM.

Rovsing dodal přenosný simulátor SAWS (Solar Array Wing Simulator), který umožňuje sledovat chování panelů slunečních baterií během pozemních zkoušek.

ESA společně s hlavním kontraktorem Airbusem přislíbila NASA dodávku šesti modulů ESM. A tak je před dodavateli vidina výroby dalších tří.

„Malé a střední podniky jsou důležitým partnerem ESA. Zaměstnávají specialisty s dynamickým pracovním přístupem, kteří jsou flexibilní a rychle řeší problémy. Toho si v ESA velmi vážíme a podobné společnosti podporujeme, aby se do našich projektů zapojily,“ komentuje vedoucí sekce SME v ESA Jens Kauffmann.

Další informace jsou k dispozici na portálu Evropské kosmické agentury (ESA).

Rubriky