ESA podepsala kontrakt na novou generaci družic Galileo

Sdílet:


Jednaje jménem Evropské komise podepsala ESA dva kontrakty v celkové hodnotě 1,47 mld. eur na návrh a výrobu první série druhé generace evropských navigačních družic Galileo.

Po intenzivní procesu otevřené soutěže byly tyto kontrakty zadány firmám Thales Alenia Space (Itálie) a Airbus Defence & Space (Německo), aby vytvořily dvě nezávislé rodiny družic zahrnující celkově dvanáct družic Galileo druhé generace (Galileo Second Generation, zkráceně označované jako G2).

„Galileo představuje zásadní evropský úspěch, přičemž tyto kontrakty zajišťují, že bude k dispozici ještě hodně, hodně dlouho,“ komentuje ředitel navigace v ESA Paul Verhoef. „Družice Galileo druhé generace budou představovat významný krok vpřed, a to díky použití mnoha inovativních technologií. Ty zaručují bezprecedentní přesnost, robustnost a flexibilitu systému, z kterýchžto vlastností budou těžit uživatelé na celém světě.“

Galileo je evropskou civilní družicovou navigační konstelací, která v současné době představuje nejpřesnější podobný systém na světě. Nabízí přesnost pod jeden metr více než dvěma miliardám uživatelů na celém světě. Díky zvýšené přesnosti bude nová generace schopná nabídnout poziční služby s decimetrovou přesností.

Družice G2 budou pro flotilu Galileo představovat revoluci. Přidají se k 26 satelitům Galileo první generace, které jsou již nyní na oběžných drahách, plus k dvanácti družicím řady Batch 3. Ta je v současnosti ve výrobním a testovacím procesu. První start družic řady Batch 3 se uskuteční před koncem letošního roku.

Nové družice G2 budou sestavené velmi rychle, přičemž první start se očekává za méně než čtyři roky. Díky tomu zahájí provoz ve vesmíru tak rychle, jak jen to bude možné.

Družice G2 mají postupně doplňovat stávající konstelaci, ale budou mnohem větší než dnešní satelity. Poprvé mají využívat elektrický pohon a nést vylepšenou navigační anténu. Jejich plně digitální palubní vybavení bude navrženo tak, aby bylo snadně překonfigurovatelné na oběžné dráze. Tím budou družice moci aktivně reagovat na rozvíjející se potřeby uživatelů týkající se nových signálů a služeb.

Mezi nové palubní technologie patří elektrický pohon k přesunu družic z úvodní oběžné dráhy na dráhu pracovní, což dovolí vynesení dvou satelitů najednou – navzdory nárůstu hmotnosti každého z nich. Mezidružicová komunikace pak umožní rutině provádět vzájemnou kontrolu svého stavu a snížit závislosti na dostupnosti pozemních stanic.

Družice také ponesou mnohem silnější navigační anténu a pokročilou ochranu proti rušení nebo odposlechu, což dále zvýší bezpečnost signálu systému Galileo.

Díky G2 bude možné, aby navigační zařízení, jako jsou třeba chytré telefony, získaly signál rychleji a měli i rychlejší přístup ke službám, a to s nižší spotřebou energie. To otevře nové možnosti pro mnoho nových zařízení pracujících s pozičními informacemi. Půjde o skutečnou revoluci v nastupujícím segmentu samořiditelných aut, autonomních dronů a celého fenoménu IoT (Internet of Things).

G2 také nabídce pokročilé služby v oblasti vyhledávání a záchrany: včetně dvoucestné komunikace s osobou v potížích. A nová nouzová komunikační schopnost umožní autoritám v ohrožených regionech varovat před bezprostředním nebezpečím, jako je třeba tsunami nebo zemětřesení. Podobná varování mohou být poslána kamkoliv na Zemi, bez ohledu na telekomunikačního poskytovatele, za použití navigačních signálů systému Galileo coby jednocestné vzkazové služby.

Celkově budou družice G2 obsahovat četné technologické modernizace, které byly vyvinuté skrze vývojové a výzkumné programy EU a ESA. Nasazení systému Galileo G2 ovšem proběhne tak, že nedojde k přerušení žádné ze stávajících služeb již nyní poskytovaných družicemi řady G1.

Systém Galileo bude provozovaný agenturou EUSPA (EU Agency for the Space Programme) se sídlem v Praze. ESA a EUSPA jsou partnery ve vývoji a provozu systému Galileo.

ESA je zodpovědná za návrh, vývoj, prokuristické služby, kvalifikaci družic Galileo a spojené pozemní infrastruktury. A to vše ve prospěch Evropské unie, která je vlastníkem systému.

Další informace jsou k dispozici na portálu Evropské kosmické agentury (ESA).

Rubriky