easyJet otevírá kosmické digitální nebe

Sdílet:


Cestující na palubách letounů komerčního dopravce easyJet se do svých cílových destinací dostanou rychleji a zeleněji. A to díky iniciativě digitalizace oblohy, kterou podporuje ESA.

Systém Iris využívá družice pro digitální spojení pilotů s řízením leteckého provozu, díky čemuž je možné optimalizovat letové trasy. Piloti budou schopni létat po nejefektivnějších trasách, šetřit čas a pohonné látky, stejně jako snižovat emise oxidu uhličitého mající podíl na oteplování planety.

easyJet zakomponuje systém Iris do jedenácti nově dodávaných letounů Airbus A320neo, které budou do komerčního provozu nasazované počínaje listopadem 2022.

ESA vyvinula systém Iris ve spolupráci s telekomunikační společností Inmarsat, která má sídlo ve Velké Británii, aby pomohla odlehčit přetížené obloze. Letecká doprava rychle roste a předpokládá se, že se v krátké době vrátí na předpandemickou úroveň – a bude růst i poté.

V současnosti piloti povětšinou komunikují s dispečery letecké dopravy hlasem nebo za použití překonaných komunikačních technologií. Kvůli tomu jsou ale letové operace neefektivní, protože letouny se musí udržovat ve značných vzdálenostech od sebe a cestovat po předdefinovaných koridorech namísto využití nejpřímějších trajektorií.

Datová výměna se brzy stane hlavním způsobem komunikace: velké objemy dat budou proudit do letounů a z nich. Právě Iris poskytne vysoce zabezpečené širokopásmové spojení mezi piloty a dispečery leteckého provozu.

Prezident Inmarsat Aviation Philippe Carette uvádí: „Mít Iris u easyJet na palubě jakožto u prvního partnera je skvělá zpráva. Nejen proto, že jde o průkopnický závazek v inovaci a snížení dopadů leteckého průmyslu na životní prostředí. Ale také proto, že s Iris začínáme novou éru zelenějšího letectví. Čím více aerolinek přikročí k vyzkoušení kapacit systému Iris, tím dříve se něco podobného stane realitou.“

Ředitel letištního provozu a navigace v easyJet Hugh McConnellogue k tomu dodává: „Iris dláždí cestu pro efektivnější řízení leteckého provozu, což je kritický krok vpřed pro celý letecký průmysl. Program Iris přináší několik benefitů. Od pomoci při dosahování cílů týkajících se životního prostředí ještě větším snižováním uhlíkových emisí až po poskytnutí lepšího zážitku našim pasažérům. Jsme nadšení z toho, že jsme na špici pokroku a nastavujeme standard pro letecký průmysl. Doufáme zároveň, že se k nám brzy přidají další aerolinky.“

Ředitelka telekomunikací a integrovaných aplikací v ESA Elodie Viauová doplňuje: „Jde o mimořádnou inovaci ze strany ESA, Inmarsatu a dalších více než třiceti společností v kosmickém a leteckém průmyslu. Proto když konečně vidíme její nasazení mezi oblaky, jsme opravdu nadšení. Evropský letecký prostor už dlouho volá po řešení svých kapacitních otázek a pokročilá družicová technologie je jediným způsobem, kterak tento průmysl nasměrovat k lepší – a zelenější – budoucnosti.“

Další informace jsou k dispozici na portálu Evropské kosmické agentury (ESA).

Rubriky