Dne 24. dubna byl úspěšně otestovaný kvalifikační exemplář motoru P160C. Stalo se tak na evropském kosmodromu ve Francouzské Guayaně na stavu BEAP (Banc d’essai des Étages d’Accélération à Poudre), který provozuje francouzská kosmická agentura CNES. Úspěšný zážeh prvního motoru P160C je důležitým mezníkem ve vývoji novějších verzí evropských raket Ariane 6 a Vega.
Motor P160C představuje pokročilejší model dnes používaného P120C, přičemž jej vyvinuly společně ArianeGroup a Avio skrze svůj společný podnik Europropulsion, v němž každá má podíl 50 procent. Je jedním z největších jednosegmentových motorů na tuhé pohonné látky vyrobených z uhlíkových vláken na světě. Program vývoje je řízený a financovaný Evropskou kosmickou agenturou.

Nový motor je o metr delší než P120C a nese o více než 14 tun tuhé pohonné látky více, čímž zásadním způsobem zvyšuje výkon, nosnost a konkurenceschopnost raket Ariane 6 a Vega.
Nová verze motoru P160C je delší o jeden metr a je navržená tak, aby neměla vliv na propojovací rozhraní se středovým stupněm Ariane 6. Tyto vývojové projekty jdou ruku v ruce s modernizací a průmyslovou produkcí ArianeGroup, Avio a jejich partnerů. A to společně s probíhající produkcí a modernizací motoru P120C pro nadcházející starty Ariane 6 a Vega-C.
P160C má tři hlavní části. První je kompozitní struktura vyráběná firmou Avio ve městě Colleferro nedaleko Říma, která je vytvářená navíjením vláken a automatizovaným vrstvením uhlíkových/epoxidových vláken. Druhou je tryska vyrobená společností ArianeGroup v Le Haillan nedaleko Bordeaux, která je tvořená kompozitními materiály. Díky tomu mohou extrémně žhavé plyny (o teplotě přes 3000 stupňů Celsia) generované motorem proudit ven vysokou rychlostí a vytvářet tah. Trysku je možné naklánět a tak řídit let nosiče. Plnění pohonnými hmotami a závěrečná integrace motoru je prováděná společnými pobočkami firem Avio a ArianeGroup ve Francouzské Guayaně (jde o společnosti Regulus a Europropulsion).
Třetí částí motoru P160C je kompozitní zapalovač z uhlíkových vláken, který zajišťuje správný zážeh motoru. Je vyráběný pod dohledem firmy Avio společností Nammo ve městě Raufoss (Norsko).
Ke kvalifikačnímu testu motoru P160C došlo jen čtyři roky po kvalifikaci základního motoru P120C, se kterým dnes létají rakety Ariane 6 a Vega-C.
Další informace jsou k dispozici na portálu Evropské kosmické agentury (ESA).