Evropská kosmická agentura ESA a firma Avio podepsaly 24měsíční kontrakt na vývojové aktivity směřující k letové demonstraci opakovaně použitelného horního stupně.
Aktivity v celkové ceně 40 mil. eur vyhodnotí a připraví požadavky, vývoj a technologie pro pozemní a letový segment nezbytný pro demonstrátor horního stupně, který se v budoucnu bude vracet na Zemi a po každém letu bude připravený na další misi.

Kontrakt podepsali ředitel kosmické dopravy ESA Toni Tolker-Nielsen a ředitel komerčních a kosmických dopravních služeb Marino Fragnito na kongresu IAC (International Aeronautical Congress) v Sydney.
Kosmická doprava jde cestou opakovaně použitelných nosičů, které podporují průmyslový ekosystém všude na Zemi. ESA v následujících dekádách předpokládá, že na oběžné dráze vzniknou dopravní uzly poskytující logistické služby podobně jako letiště nebo nádraží na Zemi. Četnější lety vyžadují kompletně opakovaně použitelné rakety a aktuálně podepsaný kontrakt zahajuje průmyslovou činnost směřující k posouzení potřebných technologií a návrhů pro demonstrační misi opakovaně použitelného horního stupně.
V návaznosti na minulou a stávající průmyslovou práci se tyto aktivity zaměří na požadavky na systém demonstrační mise a technologická řešení, a to až po předběžný návrh pro letový i pozemní segment. Kontrakt se zabývá technologickými výzvami a zaměřuje se na průlomová řešení. Aktivity podpoří evropský průmysl a sníží vývojová rizika směřující k plné opětovné použitelnosti raket v budoucím vývoji evropských nosných systémů, což umožní větší flexibilitu, nákladovou efektivitu a konkurenceschopnost.
Ředitel kosmické dopravy v ESA Toni Tolker-Nielsen vysvětluje: „Jsem rád, že mohu podepsat tuto smlouvu, protože její význam je dvojí. Na jedné straně řeší kritické technologické otázky v krátkodobém horizontu, na druhé straně připravuje cestu pro dlouhodobou budoucnost Evropy v kosmickém prostoru.“
Horní stupeň je poslední část rakety, která vynáší náklad. Nazývá se také „orbitální stupeň“, přičemž dosud se nikdy nedočkal opakovaného použití. Evropa už prokázala svoji schopnost vypouštění hardware do vesmíru a jeho bezpečného návratu na Zemi, ale spojení všeho dohromady do kompletního opakovaně použitelného stupně, který by také nesl užitečný náklad, má potenciál změnit pravidla hry.
„Cíl a obsah aktivit jsou výsledkem společné harmonizační práce s firmou Avio s cílem maximalizovat návratnost technologií pro ESA a národní investice,“ uvedl hlavní technický poradce ESA pro kosmickou dopravu Giorgio Tumino. „Využíváme pokroku dosaženého v oblasti pohonu na kapalná paliva, návratu do atmosféry, záchrany a opakovaného použití, doplňujeme probíhající úsilí o snížení rizika demonstrací opakovaného použití nižších stupňů a podporujeme různé možné scénáře. Mezi ně patří vývoj rodiny raket Vega a dalších nově definovaných plně opakovaně použitelných dopravních systémů v Evropě.“
Generální ředitel společnosti Avio Giulio Ranzo pak k tomu uvedl: „Jsme nadšení, že můžeme pracovat na opakovaně použitelném horním stupni a využít našich zkušeností s motory a stupni na kapalný kyslík a metan, jakož i s návratovým systémem Space Rider. Naším cílem je vytvořit pokročilé, lehké a efektivní řešení pro nosné rakety nové generace, abychom zákazníkům mohli nabídnout vyšší kadenci letů a konkurenceschopnější cenu.“
Další informace jsou k dispozici na portálu Evropské kosmické agentury (ESA).





