Česky English

Úvodní stránka Aktuality Vývoj Ariane 6 probíhá podle plánu

Vývoj Ariane 6 probíhá podle plánu

6.6.2019

Vývoj Ariane 6 probíhá podle plánu

Evropská raketa Ariane 5 je připravena na svoji premiérovou komerční misi v roce 2020: probíhají její závěrečné zkoušky a rozbíhá se výroby. Dokončení se blíží také vypouštěcí komplex Ariane 6 na evropském kosmodromu ve Francouzské Guayaně.

Středový stupeň Ariane 6 bude poháněný motorem Vulcain 2.1, horní pak restartovatelným Vinci. Na středovém stupni budou dva nebo čtyři motory na tuhé pohonné látky P120C, které pomohou svým tahem při startu. Tato technologie přitom bude sdílená s raketou Vega-C.

V průběhu letošního roku se Ariane 6 výrazně posunula do závěrečné fáze vývoje, kdy ji celá řada testů kvalifikovala na finální produkci.

V Institutu kosmických pohonů DLR v německém Lampoldshausenu jsou před dokončením prozatím úspěšné zkušební zážehy motoru Vulcain 2.1. Tým odborníků následně projde data získaná při testech a pokud budou tyto revize úspěšné, bude první dvojice motorů kvalifikovaná k letu.

V únoru byl ve stejném středisku DLR slavnostně uveden do provozu nový zkušební stav P5.2, který umožní testování kompletního horního stupně Ariane 6. Ten vyrobila firma ArianeGroup z Brém, která se nyní zaměřuje na integraci motoru, finální operace a testování. Firma MT Aerospace, která je také z Brém, dodává nádrže pohonných látek.

V továrně ArianeGroup v Les Mureaux (Francie) je největší evropské zařízení pro frikční svařování na výrobu kryogenních nádrží Ariane 6 a pro středový stupeň této rakety. Její zadní sekce, v níž bude umístěný motor Vulcain 2.1, je nyní ve výrobě a připravuje se ve stejné továrně k integraci.

První kvalifikační model pomocného motoru P120C v konfiguraci pro raketu Vega-C prošel statickým zážehem na evropském kosmodromu letos v lednu.

Druhý kvalifikační model v konfiguraci pro Ariane 6 bude odzkoušený na počátku příštího roku. Spalovací komora motoru o délce 11,5 m a průměru 3,4 m je vyráběná z uhlíkového kompozitu a tvoří ji jeden kus. Vzniká v továrně firmy Avio v italském Colleferro.

Ve městech Issac a Le-Haillan ve Francii zase společnost ArianeGroup připravuje nové plně robotické výrobní linky, které budou schopné zvýšit kapacitu o 30 procent proti stávajícím postupům. Vyrábět se v nich mají zadní kryty a trysky pro pomocné motory P120C na tuhé pohonné látky. Na výrobě zadních krytů se podílí i MT Aerospace z německého Augsburgu.

Švýcarská firma RUAG Space zase nedávno vyrobila první polovinu aerodynamického krytu pro Ariane 6. Ta vzniká jako jednolitý kus z uhlíkového vlákna, přičemž dokončovací práce probíhají v průmyslové peci namísto v autoklávu. Jde o proces vyvinutý s pomocí ESA.

Počátkem příštího roku dojde ke zkušebnímu zážehu motoru na tuhé pohonné látky P120C v konfiguraci pomocného motoru Ariane 6. Test proběhne v Kourou, přičemž půjde o kvalifikaci jednotky pro let. Horní stupeň Ariane 6 bude odzkoušený na stavech německé organizace DLR v Lampoldshausenu. Testovací exemplář Ariane 6 mezitím začne kombinované zkoušky v Kourou. Mezi nimi bude statický zážeh motoru Vulcain 2.1 centrálního stupně.

Přípravy vypouštěcí základny na evropském kosmodromu také probíhá dle plánu a je před dokončením. Skládá se z montážní budovy LVAB (Launch Vehicle Assembly Building), mobilního obslužného portálu a vypouštěcí rampy.

Budova pro montáž kosmické rakety využívá horizontální integraci a přípravu stupňů Ariane 6 před tím, než jsou tyto dopraveny na startovací rampu. Stavební práce na ní byly dokončeny a nyní je instalováno vybavení.

Devadesát metrů vysoká konstrukce mobilního portálu je také hotová, v únoru začaly práce na jejím opláštění. Mobilní portál bude poskytovat přístřešek pro Ariane 6 do okamžiku, kdy bude bezprostředně před startem odsunutý. V létě byl uskutečněný první test pohybu 8200 tun vážící konstrukce.

Na konci dubna byly na rampě instalovány deflektory plamenů. Ty budou usměrňovat proudy spalin během startu Ariane 6 do odvodných kanálů umístěných hluboko pod startovacím stolem. Instalována byla i blízká vodní věž.

První čtyři patra konstrukce už jsou sestaveny a svařeny, v únoru pak začala integrace potrubí pro pracovní látky, které povede až k nosné raketě.

Továrny na produkci kapalného vodíku a kyslíku pro motory nosiče, stejně jako sklady pro jejich ukládání, jsou také dokončeny.

Další informace (v angličtině) jsou k dispozici na portálu Evropské kosmické agentury (ESA).

Autor: Tomáš Přibyl   |   Sekce: Aktuality   |   Tisk   |   Poslat článek známému




RSS kanál  |  XML Sitemap  |  Mapa webu  |  Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2019

2017 Odbor ITS, kosmických aktivit a VaVaI 

Background image ©ESA - P.Carril