Česky English

Úvodní stránka Aktuality Nový druh aerodynamického krytu nabídne klidnější jízdu do vesmíru

Nový druh aerodynamického krytu nabídne klidnější jízdu do vesmíru

26.11.2019

Nový druh aerodynamického krytu nabídne klidnější jízdu do vesmíru

Družice jsou stavěné tak, aby zvládly fungovat v drsných podmínkách kosmického prostředí. Ovšem stejně tak je nutné brát v potaz skutečnost, že i cesta do vesmíru je náročná, leč jiným způsobem. ESA nyní pomáhá firmě RUAG Space Switzerland vyvíjet nové aerodynamické kryty raket, které by nabídly hladší a klidnější cestu na oběžnou dráhu.

RUAG vyrábí aerodynamické kryty pro evropské nosiče Ariane a Vega. Nedávno prokázala, že mikroperforace na panelech aerodynamického krytu mohou pomoci při snižování vlivu hluku a vibrací. A jak nový závěsný a tlumicí systém může zredukovat ráz z oddělení aerodynamického krytu po dosažení stanoveného okamžiku.

„Stávající technologie závisí na jednoduchém, kompaktním a maximálně spolehlivém systému, který zajišťuje ochranu družice po dobu zhruba prvních tří minut letu do výšky 100 km. Zde startující raketa vstupuje do vesmíru,“ vysvětluje technologický manažer programu přípravy budoucích nosičů v ESA Jorgen Bru.

„Typicky pak dojde k odpálení dvou pyrotechnických mechanismů, které otevřou panty a umožní, aby se obě poloviny aerodynamického krytu oddělily a odpadly od nákladu, který doposud chránily. Vše se odehrává ve zlomku sekundy během přesně synchronizované choreografie.“

Tato pyrotechnická zařízení jsou odhazována společně s aerodynamickým krytem. Jsou zdrojem silného impulsu, přičemž jsou relativně lehká a kompaktní – a prověřená.

„Jenže když jsou tato pyrotechnická zařízení aktivována, vytváří silný rázový efekt, který se přenáší na nosič a vynášený náklad. Družice jsou sice navržené tak, aby mu odolaly, ale zákazníci začínají vyžadovat více komfortu,“ dodává Jorgen Bru.

Pyrotechnické systémy vyžadují důkladné testování před tím, než jsou kvalifikovány pro let. To je intenzivní, nákladné a vyžaduje podmínky blízké vakuu. Hlavním přínosem nového separačního systému společnosti RUAG s nízkou mírou rázu je, že nepotřebuje drahou vakuovou komoru pro testování. Oddělení totiž závisí na o něco pomalejším nepyrotechnickém procesu, u něhož je tření o atmosféru během pozemních testů nepodstatné.

RUAG přitom dosahuje stejných výsledků se sadou předpjatých kloubů a pneumatických ovladačů kombinovaných s pasivním tryskovým systémem, který odtlačuje části krytu od sebe, jakmile je aktivován separační systém.

„Nový oddělovací a odhazovací systém, který je založený na kloubových spojích a aktuátorech, redukuje rázy a zvyšuje komfort nákladu během vlastní separační události,“ doplňuje projektový manažer v RUAGu Alberto Sánchez Cebrian.

Každý separační systém je nespojitý. Ovšem modulární přístup snižuje vývojové náklady, neboť jeho části mohou být vylepšeny nebo nahrazeny, aniž by to mělo vliv na celý systém. Testování je jednodušší a mechanismus nevyžaduje žádnou synchronizaci.

Testy byly provedeny na aerodynamickém krytu rakety Vega o průměru 2,6 m, ovšem nový systém je škálovatelný i pro kryty evropského těžkého nosiče Ariane.

Kromě testů oddělování proběhlo i modelování vestavěné hluk snižující perforované ochranné vrstvy umístěné v sendvičových panelech aerodynamického krytu. Ta poskytuje slibnou redukci hluku, a to bez zvýšení hmotnosti nebo objemu.

Výrazného snížení hladiny hluku bylo dosaženo bez jakéhokoliv dopadu na pevnost struktury sendvičových panelů. Tento systém může v budoucnu nahradit akustické absorpční rohože, které se používají ve stávajících aerodynamických krytech. V další fázi projektu bude uskutečněno testování větších panelů.

Tyto aktivity byly financovány a realizovány v rámci programu ESA FLPP (Future Launchers Preparatory Programme).

Modifikace aerodynamických krytů prováděné firmou RUAG umožní stavbu delikátnějších družic a snížení nároků na nosné rakety.

Další informace (v angličtině) jsou k dispozici na portálu Evropské kosmické agentury (ESA).

Autor: Tomáš Přibyl   |   Sekce: Aktuality   |   Tisk   |   Poslat článek známému




RSS kanál  |  XML Sitemap  |  Mapa webu  |  Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2019

2017 Odbor ITS, kosmických aktivit a VaVaI 

Background image ©ESA - P.Carril