Úvodní stránka Aktuality ESA potvrdila, že asteroid v roce 2019 mine Zemi

ESA potvrdila, že asteroid v roce 2019 mine Zemi

31.7.2019

ESA potvrdila, že asteroid v roce 2019 mine Zemi

Asteroid 2006 QV89, což je malý objekt o průměru 20 až 50 metrů, se nedávno dostal do zpravodajství. A to díky své velmi malé šanci (pravděpodobnost 1:7000) zasáhnout 9. září 2019 Zemi.

V prvním známém případě vyloučení dopadu asteroidu skrze „nedetekci“ ESA a Evropská jižní observatoř (European Southern Observatory, ESO) dospěly k závěru, že asteroid 2006 QV89 není v letošním roce na kolizním kurzu s naší planetou. A že šance vzájemného střetu kdykoliv v budoucnu je extrémně vzdálená.

Asteroidy přilétají a odlétají, což je pro astronomy často frustrující. Mohou na okamžik zachytit řítící se kosmický balvan, provést nějaká měření pro zpřesnění jeho dráhy – a o několik dní později je pryč. Často pak zůstane po celé následující dekády skrytý.

Obecně se dá říci, že když je nalezený asteroid s byť jen nepatrnou šanci zasáhnout Zemi, jsou provedena další pozorování a měření. Tato „astrometrická“ data pomáhají zpřesňovat naši znalost dráhy asteroidu, zlepšují naší chápání možného rizika a často nakonec jakoukoliv možnost kolize úplně vyloučí.

Ovšem případ asteroidu 2006 QV89 je speciální. Objekt byl objevený v srpnu 2006 a pak pozorovaný pouze po deset následujících dní. Z těchto pozorování vyplynulo, že existuje šance 1:7000 na kolizi se Zemí 9. září 2019.

Poté byl asteroid nepozorovatelný a od té doby jej nikdo nespatřil. Nyní, po více než deseti letech, můžeme předvídat jeho pozici jen s velmi malou přesností. Důsledkem je, že pro astronomy je nesmírně obtížné asteroid „znovuobjevit“ a nikdo vlastně přesně neví, kam zamířit teleskopy.

Nicméně i tak existuje způsob, jak získat informace, které potřebujeme.

Přestože neznáme trajektorii letu 2006 QV89 přesně, tak víme, kde by se na obloze musel asteroid objevit, pokud by byl na kolizním kurzu s naší planetou. Proto stačí věnovat pozornost této velmi malé oblasti oblohy, abychom nabyli jistoty, že zde asteroid není.

Tímto způsobem máme pochopitelně šanci vyloučit riziko kolize jen nepřímo. Vždyť ani nevidíme inkriminovaný asteroid.

A to je přesně to, co ESA a ESO provedly 4. a 5. července letošního roku v rámci probíhající spolupráce mezi oběma organizacemi při pozorování velmi nebezpečných asteroidů s pomocí Velmi velkého teleskopu VLT (Very Large Telescope) ESO.

Týmy získaly velmi „hluboké“ snímky relativně malé oblasti na obloze, kde by měl být asteroid k vidění v případě, že je na cestě srazit se letos v září se Zemí.

Snímek zachycuje oblast oblohy, kde by asteroid 2006 QV80 byl, kdyby se nacházel na kolizním kurzu s naší planetou.

Tři červené křížky označují specifická místa, kde by se asteroid měl objevit jako samostatný jasný a kulatý zdroj – pokud by byl na kolizní dráze.

Dokonce i pokud by byl asteroid menší, než jsme čekali a měl jen několik metrů v průměru, musel by na snímku být vidět. A pokud by byl ještě menší a na záběrech VLT by tak nemohl být vidět, museli bychom jej považovat za neškodný. Protože jako jakýkoliv jiný asteroid této velikosti by shořel v zemské atmosféře.

Autor: Tomáš Přibyl   |   Sekce: Aktuality   |   Tisk   |   Poslat článek známému