Česky English

Úvodní stránka Aktuality Družicový systém řízení letového provozu

Družicový systém řízení letového provozu

29.10.2019

Družicový systém řízení letového provozu

Letecká doprava bude ještě bezpečnější, plynulejší a k životnímu prostředí přívětivější, a to zásluhou uvedení nových kosmických technologií.

ESA totiž podepsala dohodu s globální družicovou komunikační společností Inmarsat, na jejímž základě bude dvacet letounů na komerčních linkách kontinentální Evropy vybaveno satelitními komunikačními terminály.

Terminály Iris jsou navržené tak, aby pomáhaly pilotům a řídicím letového provozu k vedení po nejrychlejších a nejkratších trasách, což povede k nárůstu produktivity, úspoře pohonných látek a snížení emisí.

Rádiové kanály VHF, které používají piloti dnes, jsou beznadějně přetížené. Přitom se předpokládá, že množství letů se do roku 2035 zdvojnásobí na 7,2 miliardy. Což ovšem znamená, že za méně než dekádu narazí VHF na své kapacitní limity pro hlasové a datové přenosy.

Systém Iris má uvolnit tlak na tyto pozemské komunikační kanály jejich doplněním o mnohem kapacitnější digitální linky směrované přes družice. Tento systém dovolí evropským kontrolorům letecké dopravy přejít z především hlasové komunikace na především datovou výměnu informací.

Družicové komunikační systémy jako třeba Iris jsou mezi základními prostředky, které dovolí nástup nové generace řízení letového provozu v Evropě. Jsou v souladu s programem SESAR (Single European Sky Air Traffic Management Research), který se uskutečňuje pod patronací Evropské komise.

Iris dovoluje kontinuálně během letu aktualizovat letové plány, takže je možné udržovat optimální trajektorii směřující do cílové destinace. To zároveň dovoluje řídicím letového provozu s předstihem plánovat přistání, maximálně využívat kapacitu vzdušného prostoru nebo letišť, a to za minimální spotřeby paliva a vzniku emisí oxidu uhličitého.

Družice poskytuje bezpečnou, spolehlivou a trvalou konektivitu, a to díky vysoké kapacitě a dostupnosti v situacích, kdy je bezpečnost a právě dostupnost služby alfou a omegou.

Spojení datovými linkami Iris je chráněno pokročilými firewally a segmentací systémů, která odpovídá nejnovějším bezpečnostním standardům. Chráněna je tak integrita dat s pomocí udržování každého systému v chodu nezávisle na ostatních.

Družice jsou používané ke sledování letadel nad oceány a odlehlými oblastmi už desítky let. Tato technologie byla nyní modernizována a je připravena pro nasazení v kontinentálním vzdušeném prostoru: začne se v Evropě, pak ji čeká globální rozšíření.

ESA spolupracuje s organizací Inmarsat a konsorciem poskytovatelů leteckých navigačních služeb, výrobci avioniky a poskytovateli pozemního segmentu na plné koordinaci a kooperaci v rámci systému SESAR.

Viceprezident pro provoz a bezpečnost služeb v Inmarsat Aviation John Broughton k tomu uvádí: „Jsme nadšení z toho, že můžeme přejít do další fáze projektu Iris, a to společně s našimi partnery. Bylo dosaženo důležitého pokroku na různých kritických prvcích a nyní – coby výsledek silného a širokého zájmu v průmyslovém sektoru – došlo k uzavření dohod s důležitými evropskými poskytovateli leteckých navigačních služeb, výrobci letadel a dopravci.“

„Dnešní dohoda nás zase o krok posunuje blíže k dodávce programu Iris.“

Ředitelka telekomunikací a integrovaných aplikací v ESA Magali Vaissiere doplňuje: „Létání s touto technologií po dobu šesti měsíců na nějakých dvaceti strojích nahradí roky výzkumu a posune technologii blíže ke zralosti. Jsme o krok blíže k realizaci vysoce potřebné myšlenky moderního systému řízení leteckého provozu nad Evropou.“

„Těšíme se na výstupy z demonstračního provozu na komerčních letech – a na operační plus ekologické benefity, které Iris přinese do Evropou spravovaného vzdušného prostoru.“

Další informace (v angličtině) jsou k dispozici na portálu Evropské kosmické agentury (ESA).

Autor: Tomáš Přibyl   |   Sekce: Aktuality   |   Tisk   |   Poslat článek známému




RSS kanál  |  XML Sitemap  |  Mapa webu  |  Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2019

2017 Odbor ITS, kosmických aktivit a VaVaI 

Background image ©ESA - P.Carril
Administraci zajišťuje redakční systém společnosti NETservis s.r.o.