Česky English

Úvodní stránka Aktuality Zkušební zážeh prověřil 3D tiskem vyrobenou spalovací komoru pro nosič Vega

Zkušební zážeh prověřil 3D tiskem vyrobenou spalovací komoru pro nosič Vega

15.11.2018

Zkušební zážeh prověřil 3D tiskem vyrobenou spalovací komoru pro nosič Vega

První části z připravovaných vylepšení pro budoucí verze nosné rakety Vega po roce 2025 byly úspěšně otestovány. Stalo se tak na půdě továrny Avio v italském Colleferro.

V rámci zkušebního zážehu zde byla testována zmenšená verze spalovací komory vytvořená s pomocí 3D tisku, která jako pohonné látky využívá kapalný kyslík a kapalný metan. Technologie 3D tisku vytváří pevný předmět z řady vrstev, přičemž každá z nich je nanesena na předcházející – proto se někdy označuje jako „výroba přidáváním vrstev“. Urychluje produkci, snižuje počet dílů a v neposlední řadě snižuje cenu.

Vývoj rakety Vega do rodiny konfigurací založené na společných stavebních prvcích a nových výrobních technologiích má za cíl zvýšit flexibilitu a snížit cenu za vynášení nákladů do vesmíru.

Hlavním prvkem tohoto vývoje je nový evropský kryogenní horní stupeň poháněný motorem M10 o tahu řadově 10 t spalujícím kapalný kyslík a kapalný metan. Ten je navržený právě pro Vegu s cílem snížit provozní náklady nosiče.

Kombinace kapalného kyslíku a metanu nabízí zásadní výhody při skladování pohonných látek během dlouhodobých balistických přeletů nezbytných pro dosažení některých oběžných drah. Krom toho ovšem zvyšuje výkon a snižuje náklady na start. Tato kombinace pohonných látek je navíc netoxická a snadná na manipulaci.

Motor M10 rakety Vega může být restartován a jeho tah lze regulovat tak, aby přesně zapadal do požadavků té které mise. Tím se otevírají další příležitosti pro vynášení nákladů do vesmíru.

„Úspěšný test je dalším konkrétním krokem na cestě vývoje rakety Vega, která má dále zvýšit její konkurenceschopnost a univerzálnost. Ty budou ostatně zvýšeny již s modelem Vega-C,“ komentuje manažer vývoje projektů Vega a Space Rider v ESA Giorgio Tumino.

Další test je plánovaný na květen příštího roku, kdy má dojít k zážehu s pomocí spalovací komory ve skutečné velikosti. Na konec roku 2019 je pak plánovaná první vývojová zkouška kompletního motoru M10.

Vývoj rakety Vega směřuje k prvnímu letu verze Light (Lehká) v roce 2024 a Heavy (Těžká) v roce 2025.

„Gratulujeme celému týmu,“ komentuje vedoucí vývoje kosmických dopravních systémů v ESA Stefano Bianchi. „Vega je již dnes robustní a spolehlivý nosič, jehož kapacita vzroste příští rok s nasazením modelu Vega-C. S novým motorem pak bude ještě flexibilnější a levnější. Nikdy nepřestávejme zlepšovat!“

Další informace jsou k dispozici na portálu Evropské kosmické agentury (ESA).

Autor: Tomáš Přibyl   |   Sekce: Aktuality   |   Tisk   |   Poslat článek známému




RSS kanál  |  XML Sitemap  |  Mapa webu  |  Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2019

2017 Odbor ITS, kosmických aktivit a VaVaI 

Background image ©ESA - P.Carril
Všechna práva vyhrazena © 2019 NETservis s.r.o.