Česky English

Úvodní stránka Aktuality Palivové články slouží k pohonu městských vozidel

Palivové články slouží k pohonu městských vozidel

22.2.2016

Palivové články slouží k pohonu městských vozidel

Městské dodávky v Rakousku mohou být již brzy poháněná čistou technologií palivových článků, které jsou vyvíjeny v ESA pro družice a robotické mise na Mars.

Rakouská firma specializující se na dopravní systémy HET Engineering vyvinula tiché vozidlo s nulovými emisemi pro dopravu v oblastech citlivých neznečištění. S technickou pomocí z německého letecko-kosmického střediska DLR budou firemní vozidla Citylog EMF dostatečně malá pro procházení úzkými a přetíženými uličkami, a to při současném snížení hluku a znečištění.

Po počátcích podnikání v roce 2010 je nyní k testům připravený druhý prototyp vozidla v rakouském Klagenfurtu, které bude realizovat dodávky z logistického centra na okraji města do jeho středu. Pozdější zkoušky se přesunou do Vídně.

 

Snížení hluku a emisí

„Záměrem Citylog EMF je dodávka zboží ve městech, ale stejným způsobem lze zajišťovat i dopravu osob – služba je navrhovaná tak flexibilně, aby bylo možné do vozidel dát kontejnery nebo přidat v případě potřeby sedadla,“ vysvětluje ředitel společnosti HET Engineering Johann Hartl.

„Při využití těchto vozidel je široká škála uplatnění, a to včetně služeb kolem hotelů, v zábavních parcích nebo přepravy zavazadel na letištích – tedy všude, kde je důležitá nízká hladina zvuku a nulové emise.“

Jednotlivé vozy, přičemž každý má svoji zásobu energie a je schopen pobrat dvě tuny nákladu, jsou spojeny do vlaku. Spojeny tak mohou být do jakékoliv rozumné délky a v případě potřeby je lze snadno rozpojit.

 

Palivové články z kosmických programů

Palivové články generují elektrický proud slučováním prvků jako jsou vodík a kyslík.

Jsou lehčí než baterie, díky čemuž jsou atraktivní pro použití v kosmických aplikacích.

„Palivové články byly už dříve používané v kosmických programech a my pokračujeme v jejich výzkumu pro ESA,“ vysvětluje technik palivových článků a baterií v ESA Max Schautz.

„Bez palivových článků by nebylo žádných letů Apollo nebo misí raketoplánů Space Shuttle. Stejně tak byly zvažované pro kosmoplán ESA Hermes.“

„V ESA řešíme problematiku palivových článků pro celou paletu možných použitá, zvláště pro robotický průzkum Marsu a dost možná i pro mise na Měsíc.“

„Zároveň řešíme jejich možné využití pro velké družice a budoucí pilotované kosmické lety.“

 

Rychlejší tankování a nižší hmotnost

Díky zkušenostem v oblasti výzkumu palivových článků se německé letecko-kosmické středisko DLR spojilo s firmou HET a společně dospěli k názoru, že palivové články jsou nejlepším zdrojem energie pro  Citylog EMF.

„Srovnáváme palivové články s bateriemi a zjišťujeme, že palivové články jsou výhodnější z hlediska hmotnosti při letech na velké vzdálenosti,“ vysvětluje výzkumník z německého letecko-kosmického střediska DLR

Christoph Fischer.

„Stejně tak je mnohem kratší dobíjecí čas: v případě akumulátorů je zhruba čtyři hodiny, ale natankování vodíkové nádrže v palivovém článku zabere jen 5 až 10 minut.“

Další informace (v angličtině) jsou k dispozici na portálu Evropské kosmické agentury (ESA).

Autor: Tomáš Přibyl   |   Sekce: Aktuality   |   Tisk   |   Poslat článek známému




RSS kanál  |  XML Sitemap  |  Mapa webu  |  Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2018

2017 Odbor ITS, kosmických aktivit a VaVaI 

Background image ©ESA - P.Carril
Všechna práva vyhrazena © 2018 NETservis s.r.o.