Česky English

Úvodní stránka Aktuality Kosmické aktivity zvyšují bezpečí, i když letecká doprava narůstá

Kosmické aktivity zvyšují bezpečí, i když letecká doprava narůstá

17.3.2016

Kosmické aktivity zvyšují bezpečí, i když letecká doprava narůstá

ESA a družicový operátor Inmarsat z Velké Británie pokračují ve vývoji komunikace vzduch-země skrze družice. Jde o součást evropského plánu zajistit bezpečnost letecké dopravy navzdory narůstajícímu provozu.

Nové partnerství mezi ESA a Inmarsatem zajišťuje modernizaci systému řízení letecké dopravy (ATM, Air Traffic Management). Ta staví na vývoji, který již v Evropě proběhl.

Vývoj služby Iris bude identifikovat technické, komerční a operační požadavky na družicovou komunikaci v rámci výzkumného programu Single European Sky ATM. Ten slibuje zvýšit efektivitu, kapacitu a výkon řízení leteckého provozu na celém světě.

Prvotní sada služeb satelitní komunikace byla navržena a vyvinuta v rámci kontraktu Iris Precursor, který ESA uzavřela s Inmarsatem v listopadu 2014.

Tyto služby splňují krátkodobé a dlouhodobé požadavky leteckého průmyslu. Ty jsou navíc podporované družicovým komunikačním systémem příští generace SwiftBroadband Safety z dílny Inmarsatu. Doplňují stávající, ale přeplněné pozemní datové linky.

Do roku 2018 má Iris Precursor otevřít dveře úvodní 4D aplikaci, která má letadlo zasadit do čtyř rozměrů: výšky, šířky, délky a času. To umožní přesné sledování letů, protože data budou přicházet přímo z palubních systémů.

Dne 23. února uskutečnil Iris Precursor první testovací let mezi Touloluse a Baleárskými ostrovy. Prováděl přitom 4D kontrolu letu a výměnu dat mezi piloty a řízením letového provozu v rámci MUACC (Maastricht Upper Area Control Centre).

Vycházeje z této technologie a dosud vynaložených 40 mil. euro, bude Iris Service Evolution představovat první mezník na cestě k poskytování plnohodnotných služeb Iris.

Cílem je, aby se systém Iris vyvinul do podpory „Full 4D“, kdy bude využívat vysoce zabezpečené několikanásobné linky. To umožní řízení letového provozu efektivnější vzájemnou synchronizaci leteckých cest.

Efektivní datové služby umožní vytvoření letových plánů, které budou neustále aktualizované. Tím bude zaručena nejlepší cesta do cílové lokality. Výsledkem bude lepší směrování letadel, jejich řazení s větším předstihem a maximalizace využití letišť nebo vzdušného prostoru.

Kromě toho dojde ke zkrácení letových a vyčkávání „ve vzduchu“, čímž se zvýší plynulost provozu, sníží spotřeba paliva, odpadnou odklady nebo zredukují emise uhlíku.

Do vývojových prací se zapojuje konsorcium více než třiceti firem, mezi nimiž jsou Airbus, Boeing, NATS či Thales Alenia Space. Kromě nich v programu Iris figuruje i první letecký dopravce, Alitalia – italský národní dopravce.

Mezi těmito společnostmi jsou poskytovatelé navigačních služeb letecké dopravy, stejně jako expertní firmy z oblasti letectví, aeronautiky a kosmických aktivit, výroby letadel či řízení leteckého provozu.

Prezident Inmarsat Aviation Leo Mondale k tomu uvádí: „Řízení leteckého provozu je pod velkým tlakem a není pochyb o tom, že digitalizace komunikace s kokpitem představuje základní stavební kámen budoucnosti.“

„Systém Iris utvoří budoucí dopravu ATM a bude znamenat zcela novou éru komunikace v letecké dopravě.“

Další informace (v angličtině) jsou k dispozici na portálu Evropské kosmické agentury (ESA).

Autor: Tomáš Přibyl   |   Sekce: Aktuality   |   Tisk   |   Poslat článek známému




RSS kanál  |  XML Sitemap  |  Mapa webu  |  Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2018

2017 Odbor ITS, kosmických aktivit a VaVaI 

Background image ©ESA - P.Carril
Všechna práva vyhrazena © 2018 NETservis s.r.o.