Česky English

Úvodní stránka Aktuality Inteligentní tah pro budoucí evropské nosiče

Inteligentní tah pro budoucí evropské nosiče

28.5.2019

Inteligentní tah pro budoucí evropské nosiče

ESA dokončila úplný testovací zážeh motoru, který otevírá cestu k „inteligentním“ motorům majícím pohánět horní stupně nosičů příští generace.

Zařízení ETID (Expander-cycle Technology Integrated Demonstrator) představuje plnorozměrný integrovaný demonstrátor pro raketové motory horních stupňů.

ESA, průmysloví partneři a zástupci podílejících se členských států se na konci května setkali v zařízení DLR v německém Lampoldshausenu, aby zde provedli revizi extrémně úspěšné devítiměsíční testovací kampaně ETID na zkušebním stavu P3.2.

Celkem došlo k otestování čtyř konfigurací zařízení ETID se třemi různými geometriemi spalovací komory.

Zkoušeny byly také dvě různé vstřikovací hlavy, z nichž byla jedna plně vyrobená 3D tiskem. Testovala se i regenerativní tryska, která optimalizuje pracovní cyklus maximalizací ohřevu procházejícího paliva.

Jak spalovací komora, tak vlastní tryska využívají teplo vzniklé spalováním k předehřívání a tedy „expanzi“ vodíkového paliva před jeho spálením. Tok superchladného vodíku má také vliv na chlazení hardware, když během provozu udržuje jeho teplotu v rozumných mezích.

Motor byl také zažehovaný dvěma různými elektrickými zapalovači: laserovým a jiskrovým. Elektricky ovládané ventily pak prokázaly perfektní činnost, což pomohl s náběhem motoru.

Coby první krok k „inteligentnímu“ motoru byla instalována chyby tolerující řídicí jednotka spojená s ventily. Pokud jakákoliv elektronická komponenta selže, řídicí systém ji automaticky kompenzuje, takže událost nemá žádný dopad na funkčnost.

Celkem bylo provedeno 23 testů v celkové operační době 2707 sekund. Během zkoušek bylo dosaženo 49 různých operačních bodů, a to včetně sledování chování v extrémních režimech, jako je nárůst průtoku superchladného vodíku systémem, a tudíž podchlazení hardware během provozu.

To ukazuje na robustnost návrhu ETID, který je schopen pracovat v širokém rozsahu směsných poměrů pohonných látek nebo tlaků ve spalovací komoře. Pestrost operačních bodů také pomůže kalibrovat numerické modely používané k návrhu následujících motorů a předpovídat jejich výkon.   

Projekt ETID byl uskutečněný v rámci programu ESA FLPP (Future Launchers Preparatory Programme).

ETID byl navržený a vyrobený společnostmi ArianeGroup (Německo), GKN Aerospace (Švédsko), Safran Aero Boosters (Belgie), Aerospace Propulsion Products (Nizozemí) a Carinthian Tech Research (Rakousko). Testy proběhly na stavech DLR v Lampoldshausenu (Německo).

Další informace jsou k dispozici na portálu Evropské kosmické agentury (ESA).

Autor: Tomáš Přibyl   |   Sekce: Aktuality   |   Tisk   |   Poslat článek známému




RSS kanál  |  XML Sitemap  |  Mapa webu  |  Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2019

2017 Odbor ITS, kosmických aktivit a VaVaI 

Background image ©ESA - P.Carril
NETservis s.r.o. - tvorba www stránek, redesign, tvorba e-shopu, corporate identity, tvorba loga, firemní prezentace, webové stránky, Čokoláda