Česky English

Úvodní stránka Aktuality Družice Sentinel-1A je natankována a připravena

Družice Sentinel-1A je natankována a připravena

31.3.2014

Družice Sentinel-1A je natankována a připravena

První družice ESA věnovaná monitorování prostředí Země v rámci programu GMES/Copernicus je plně natankována pohonnými látkami a pracovními plyny. Je tak plně připravena ke startu plánovanému na 3. dubna.

Už od příletu na kosmodrom Kourou ve Francouzské Guayaně koncem února podstupuje Sentinel-1A sérii závěrečných předstartovních zkoušek.

Jejich cílem bylo zaručit, že nová družice nedošla během cesty z Francie k úhoně. Důležité série testů proběhla také s energetickým systémem: je potřeba mít jistotu, že akumulátory se budou bez problémů dobíjet ze slunečních baterií ve chvíli, kdy se družice bude pohybovat vesmírem.

Posledním úkolem v rámci příprav pak bylo tankování. Protože jde o extrémně hazardní operaci, tým, který ji prováděl, musel být vybavený speciálními „kosmickými oděvy“.

Po naplnění nádrží pohonnými látkami pak byla příprava dokončena natankováním pracovními plyny a natlakováním nádrží.

„Různé týmy tvrdě pracovaly po celou dobu testů družice a jejích komponent,“ komentuje manažer startovací kampaně družice Sentinel-1A v ESA Svein Lokas.

„Jsme opravdu šťastní a zároveň cítíme velkou úlevu, že jsme dosáhli tohoto významného mezníku.“

K tomu dodává projektový manažer mise Sentinel-1A v ESA Ramón Torres: „Po více než sedmileté práci na projektu Sentinel-1 jsou tyto poslední dny před startem naplněné zadostiučiněním.“

„Je to i díky úžasné kvalitě práce a společnému snažení průmyslu a ESA, které nás dostalo do tohoto bodu. Nyní se tak společně těšíme na úspěšný start 3. dubna.“

„Jakmile se bezpečně dostane na oběžnou dráhu kolem Země, bude nová družice poskytovat radarové snímky pro evropský program GMES/Copernicus. Program, který zásadním způsobem změní to, jak rozumíme naší mateřské planetě.“

Družice Sentinel-1A je definována především svým pokročilým radarem. Ten je schopen skenovat povrch Země bez ohledu na počasí nebo bez ohledu na to, zdali je právě den či noc. Stane se tak klíčovým prvkem pro mnoho praktických aplikací.

V krizové situaci se pak zaměří na rychlou reakci na katastrofy, jako jsou například povodně či zemětřesení. Palubní radar bude rutinně monitorovat lodní cesty, mapovat mořský led a poskytovat informace o vzdušných proudech a vlnách pro námořní dopravu, sledovat změny využití zemského pokryvu stejně jako měřit jeho posuny.

Zatímco byla družice plněna pohonnými látkami a pracovními plyny, byly sestavovány všechny tři stupně nosné rakety Sojuz. Ten nyní prochází závěrečnou kontrolou elektrických systémů.

Družice je tak nyní plně natankována a natlakována, takže se může připojit k adaptéru před připojením k hornímu stupni Fregat nosné rakety Sojuz. Následně bude zapouzdřena do aerodynamického krytu, který opustí až cestou do vesmíru.

Další informace jsou k dispozici na portálu Evropské kosmické agentury (ESA).

Autor: Tomáš Přibyl   |   Sekce: Evropská unie a vesmír | Aktuality   |   Tisk   |   Poslat článek známému


Související články




RSS kanál  |  XML Sitemap  |  Mapa webu  |  Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2017

2017 Odbor ITS, kosmických aktivit a VaVaI 

Background image ©ESA - P.Carril