Úvodní stránka Věda a výzkum Vybrané aktuality a články NASA se přidala k misi ESA zaměřené na „temný vesmír“

NASA se přidala k misi ESA zaměřené na „temný vesmír“

29.1.2013

NASA se přidala k misi ESA zaměřené na „temný vesmír“ NASA se oficiálně přidala k misi ESA Euclid, což bude kosmický teleskop určený ke zkoumání záhad původu temné hmoty a temné energie.

Teleskop Euclid, který bude vypuštěný v roce 2020, má průměr 1,2 metru a jeho dva vědecké přístroje budou mapovat tvar, jasnost a prostorové rozmístění dvou miliard galaxií. Ty pokrývají více než dvě třetiny oblohy a historicky představují dvě třetiny doby trvání vesmíru.

Vědci doufají, že se jim s pomocí družice Euclid podaří pochopit vývoj a osud našeho neustále se rozšiřujícího vesmíru: především pak to, jaké role v něm hrály „temná hmota“ a „temná energie“.

Temná hmota je neviditelná, ale má gravitaci a způsobuje zpomalování rozpínání vesmíru. Naproti tomu temná energie nejspíše způsobuje expanzi vesmíru v té podobě, jakou známe dnes.

O těchto dvou komponentech se přitom domníváme, že tvoří více než 95 procent hmoty a energie vesmíru, zatímco „normální“ hmota a energie představují zbývající malý podíl. Ale kde se doopravdy nachází, představuje skutečnou záhadu.

NASA nyní podepsala Memorandum o porozumění s ESA, v němž jsou stanoveny parametry spolupráce na misi. Americká kosmická agentura poskytne dvacet detektorů pro přístroj pracující v blízkém infračerveném spektru záření, který bude fungovat společně s kamerou snímající ve viditelném spektru. Přístroje, teleskop i celá družice budou vyrobeny a provozovány v Evropě.

NASA dále nominovala čtyřicet amerických vědců, kteří se stali členy Konsorcia Euclid (Euclid Consortium), které postaví jednotlivé přístroje a bude analyzovat vědecká data z mise. Konsorcium se už dnes skládá z téměř tisícovky vědců z třinácti evropských zemí a USA.

„Mise ESA Euclid je určena k prověření jedné z nejzákladnějších otázek moderní kosmologie. A proto vítáme, že se NASA rozhodla zapojit do tohoto podniku. Jde o nejnovější příspěvek k dlouhodobé spolupráci na poli kosmické vědy mezi oběma agenturami,“ uvádí přidružený administrátor pro vědecké mise NASA Alvaro Giménez Canete.

„NASA je velmi hrdá na to, že se může po boku ESA podílet na misi, jejímž cílem je objasnění možná největší vědecké záhady naší doby,“ doplňuje další přidružený administrátor pro vědecké mise NASA John Grunsfeld.

Mise Euclid je připravována tak, aby odpověděla na jednu z nejmodernějších otázek moderní kosmologie: proč se vesmír roztahuje narůstající rychlostí namísto toho, aby se jeho rychlost rozpínání zpomalovala díky gravitačnímu působení hmoty?

Objev zrychlování rozpínání vesmíru uskutečnily v roce 1998 týmy amerických, evropských a dalších vědců a v roce 2011 získal Nobelovu cenu za fyziku. Dodnes ale nevíme, co jej způsobuje.

Termín „temná energie“ je často používaný při odkazu na tajemnou sílu způsobující zrychlování. Astronomové doufají, že právě s pomocí mise Euclid a studia efektů tohoto fenoménu na galaxie a svazky galaxií, budou moci mnohem lépe pochopit jeho skutečný původ a důsledky.

„Oficiální podpis Memoranda je dalším pozitivním krokem na cestě k misi Euclid – a my jsme velmi rádi, že budeme moci přivítat v týmu také naše americké kolegy,“ uzavírá projektový vědec mise Euclid v ESA René Laureijs.