Úvodní stránka Věda a výzkum Vybrané aktuality a články Jeden den v životě sondy Venus Express

Jeden den v životě sondy Venus Express

12.2.2013

Jeden den v životě sondy Venus Express Světlé a tmavé mraky se vinou kolem pólů planety Venuše v překrásné sekvenci, kterou pořídila meziplanetární sonda ESA Venus Express na své divoké jízdě na oběžné dráze této planety.

K meziplanetární sondě se přidáváme ve chvíli, kdy je ve výšce 66 tisíc kilometrů nad jižném pólem a její přístroje „hledí“ přímo dolů na atmosférický vír v polární oblasti. Z tohoto pohledu je polovina planety v temnotě a terminátor rozděluje denní a noční strany planety.

S tím, jak se sonda Venus Express blíží stále více a více k planetě až na vzdálenost 250 km, objevují se stále menší a menší detaily. Z globálního pohledu se stává lokální, postupně se vynořují jednotlivé mraky a další útvary.

Sekvence je složená ze snímků pořízených kamerou VMC (Venus Monitoring Camera) během osmnácti hodin. Přitom oběžná doba sondy je 24 hodin: snímky byly pořízené 7. a 8. ledna loňského roku. Sekvence byla sestavena z veřejných dat v archívu sondy Venus Express.

Kamera sleduje planetu v ultrafialovém spektru, takže jsou na snímcích vidět i jemné struktury na vrcholcích mraků. Ty jsou přitom ve výšce zhruba sedmdesát kilometrů nad povrchem planety.

Pozorovaná světlejší a tmavší místa jsou způsobena absorpcí neznámých chemikálií v horních vrstvách atmosféry Venuše.

Mraky jsou hnané extrémně silnými větry, takže kolem planety oběhnout jednou za čtyři dny. Pro srovnání: planetě trvá 243 dní, než se jednou otočí kolem své vlastní osy.

Sonda Venus Express je na oběžné dráze planety od roku 2006. Nese sedm vědeckých přístrojů pro studium povrchu, atmosféry a ionosféry Venuše.