Úvodní stránka Věda a výzkum Vybrané aktuality a články

Vybrané aktuality a články

(17.10.2012)

Save the date: Earth Explorer - výběr vítězného projektu

Jaro příštího roku bude významným mezníkem v plánovaném rozvoji pozorování Země. Bude rozhodnuto, který z uvažovaných tří konkurenčních konceptů již 7. mise Earth Explorer zvítězí. více

Autor: Václav Nesládek   |   Sekce: Aktuality, Vybrané aktuality a články, Vybrané aktuality a články, Vybrané aktuality pro průmyslové a akademické subjekty

(28.9.2012)

Cesta do podzemí

Před několika dny začala druhá fáze programu ESA CAVES, když šest kosmonautů vstoupilo do jeskynního komplexu na italské Sardnii. Ty se na následující týden stanou jejich domovem. Experiment CAVES napodobuje podmínky kosmického letu jak pro kosmonauty, tak pro instruktory. více

(7.9.2012)

Astronauti pátrají po životě – ale pod zemí

Kosmonauti mají sen: najít nový život. A pro vybranou posádku se tento sen může už za týden stát skutečností - jen se bude nacházet hluboko pod zemí namísto hlubin vesmíru. více

(7.9.2012)

Po deseti letech práce je experiment Microgravity Science Glovebox stále ve vynikající kondici

Návrh a provoz nějakého zařízení pro kosmické prostředí (a v něm) je tvrdá práce sama o sobě – a když už hovoříme o deseti letech práce, je řeč o skutečně kvalitní věci. V daném případě o experimentu ESA MSG (Microgravity Science Glovebox, Mikrogravitační vědecký kontejner s rukavicemi), který už deset let pracuje na Mezinárodní kosmické stanici. více

(6.9.2012)

Meteorologická družice METOP-B je připravena ke startu

Dne 6. září 2012 - Evropská meteorologická polární družice METOP-B, navržena a vyrobena přední evropskou společností Astrium, leaderem v oblasti vermírných technologií, je nyní připravena ke startu z kosmodromu Bajkonur v Kazachstánu. více

Autor: Václav Nesládek   |   Sekce: Aktuality, Vybrané aktuality a články, Vybrané aktuality a články, Vybrané aktuality a články

(4.9.2012)

Nová studie mapuje chování himálajských ledovců

Ledovce patří k největším zásobárnám čisté vody na naší planetě. Jejich tání nebo naopak růst je zase jedním z nejlepších ukazatelů klimatických změn. Jenomže naše znalosti o změnách ledovců jsou omezené, a to díky absenci kvalitních dat – zvláště pak o jejich chování v určitých místech. více

(3.9.2012)

Vítej doma, André!

V červenci přistál kosmonaut ESA André Kuipers zpět na Zemi po divoké jízdě v kosmické lodi Sojuz. Nyní přistál v helikoptéře na pláži v blízkosti technického střediska ESA v Nizozemsku – za velkého jásotu davu, který se sešel, aby jej přivítal doma. více

(22.8.2012)

Skončila letní škola dálkového průzkumu Země

Šestá letní škola dálkového průzkumu Země je minulostí. Dvoutýdenní akci, která se konala ve středisku dálkového průzkumu Země ESA ESRIN v italském Frascati, přitom navštívilo sedmdesát studentů ze dvaceti zemí celého světa. více

(20.8.2012)

Sonda BepiColombo na mučidlech

Technický model sondy ESA BepiColombo k planetě Merkur se podrobil vibračním testům. Ty mají za cíl napodobit vibrace čekající na automat během startu do vesmíru. více

(6.6.2012)

Jubilejní 150. vydání ESA Bulletinu

K oslavě 150. vydání ESA Bulletinu vytvořila Evropská kosmická agentura speciální aplikaci pro iPhone a iPad. Díky ní je možné prohlédnout si všech dosud vydaných 150 čísel – ohromný poklad zachycující historii kosmonautiky tak máte skutečně na dosah ruky. více

Autor: Tomáš Přibyl   |   Sekce: Aktuality, Vybrané aktuality a články, Vybrané aktuality a články, Vybrané aktuality a články, Vybrané aktuality a články

(24.5.2012)

Věda se potkala s výzkumem, aby on-line oslovila mládež

Co se stane, když váš experiment zaznamená přes třicet tisíc shlédnutí on-line? Budoucí průzkumníci vesmíru byli minulou středu odměněni skutečným „mimozemským“ zážitkem v podobě vědecké debaty s posádkou Mezinárodní kosmické stanice. více

(11.5.2012)

ESA prohlásila misi družice Envisat za ukončenou

Jen několik týdnů poté, co satelit Envisat oslavil na oběžné dráze své desáté narozeniny, se 8. dubna 2012 zcela nečekaně odmlčel. Navzdory velké snaze o obnovení kontaktu stejně jako intenzivnímu vyšetřování možných příčin selhání se spojení nepodařilo obnovit a ESA prohlásila misi za ukončenou. více