Úvodní stránka Věda a výzkum Planetární ochrana brání mikrobům vydat se stopem do vesmíru

Planetární ochrana brání mikrobům vydat se stopem do vesmíru

13.2.2014

Planetární ochrana brání mikrobům vydat se stopem do vesmíru

Zatímco kosmonauti mohou snít o tom, že jednoho dne objeví neznámou formu života, kancelář planetární ochrany v ESA má v popisu práce podobné objevy pravidelně.

Jde o součást programu ESA, který má zabránit mikrobiálním formám pozemského života vydat se na misi k planetám nebo měsícům v naší sluneční soustavě. Určené týmy v jeho rámci pravidelně prohledávají čisté místnosti a zařízení na kosmodromu, aby zde objevily jakýkoliv náznak přítomnosti mikroskopických obyvatel.

Místa sloužící k přípravě některých typů kosmického hardware patří k nejčistším místnostem na Zemi. Normy na jejich čistotu jsou vyšší, než v běžných nemocničních operačních sálech. A to zásluhou filtrovaného vzduchu, aplikaci sofistikovaných čistících procedur a pracovníků, kteří – poté, co vstoupí skrze kyslíkové sprchy do kontrolovaného prostředí – zůstávají plně zahaleni v overalech.

„Máme dlouhodobý program v ESA – stejně jako je třeba v NASA – pravidelného monitorování a vyhodnocování biologického znečištění v čistých místnostech a na některých typech sond,“ vysvětluje Gerhard Kminek, který se ochraně před biologickým znečištěním v ESA věnuje.

„Jmenovitě jde o zařízení předstartovní přípravy v Kourou ve Francouzské Guayaně a na Bajkonuru v Kazachstánu stejně jako čisté místnosti v technickém středisku ESA ESTEC v Nizozemí a u našich průmyslových partnerů.“

„Jde o práci, kterou na základě kontraktu ESA vykonává skupina ARG (Astrobiology Research Group) z německého DLR. Skupině přitom vypomáhá Institut pro mikrobiologii v Řezně a Německá sbírka mikroorganismů a buněčných kultur (DSMZ).“

„Cílem je kvantifikovat rozsah biologického znečištění, určit jeho pestrost – zjistit, o jaké znečištění přesně jde na základě analýzy genetické sekvence, a zajistit dlouhodobé zmrazení vybraných vzorků.“

Vzorky jsou získávané různými způsoby: odběrem vzorků atmosféry, stěrem pomocí kusů látky se superčistou vodou na plochách kosmického hardware stejně jako na různých plochách v čistých místnostech. Na získání vzorků z malých ploch jako je třeba nesený náklad nebo elektronika, se zase používají tampony.

Aby bylo možné stanovit úroveň biologického znečištění, odebrané vzorky jsou následně přenesené do kultivačních misek a zde inkubovány od sedmi hodin do tří dnů v závislosti na použité metodě. Tím se ukáže, kolik mikroživota byla v odběrech skryto. Následně jsou využité statistické metody pro přenesení zjištěných hodnot na celou čistou místnost nebo na letový hardware. Jednoduché srovnání se standardy pak umožní určit, zdali je úroveň čistoty dostatečná nebo zdali je třeba aplikovat dodatečné ochranné metody.

Přitom jakákoliv životní forma schopná přežít v nepřátelském prostředí, kde navíc neexistují žádné živiny, je pro vědu sama o sobě zajímavá. A tak na získaných formách probíhají i následné výzkumy.

„Máme přitom stovky ‘izolátů’, ale bohužel je všechny nemůžeme studovat na dostatečně detailní úrovni,“ dodává Gerhard. „Takže se zaměřujeme jen na kritické, přičemž zbytek předáváme výzkumné komunitě. Máme webové stránky a každý vědec, který má zájem, se na ně může podívat a objednat si tyto vzorky k detailnímu rozboru.“

Tyto aktivity přitom loni v listopadu na sebe opět upoutaly pozornost poté, co byl zveřejněný odborný článek v časopise International Journal of Systematic and Evolutionary Microbiology.

Týkal se nového druhu bakterií objevených v Kennedyho kosmickém středisku NASA v budově PHSF (Payload Hazardous Servicing Facility) během předstartovní přípravy sondy Phoenix pro výsadek na Marsu v roce 2007. Později je mikrobiologové nalezli také v budově FAB (Final Assembly Building) v Kourou během předstartovní kampaně observatoří Herschel a Planck v roce 2009.

Bakterie pojmenovaná Tersicoccus phoenicis se ukázala jako velmi odlišná od známých druhů. Nelišila se totiž jen několika znaky, ale také zcela novými rodovými znaky – další taxonomickou kategorií – a především tím, že dosud byla objevena pouze v superčistých místnostech.

Pro ESA je z operačního hlediska přitom důležité především to, kolik biologického znečištění v zařízeních je, než z jakých mikrobů se skládá.

Další informace jsou k dispozici na portálu Evropské kosmické agentury (ESA).

Autor: Tomáš Přibyl   |   Sekce: Aktuality | Věda a výzkum   |   Tisk   |   Poslat článek známému