Česky English

Úvodní stránka ITS - Inteligentní dopravní systémy „Chytrá“ vozidla MHD - Instalace C-ITS technologie do Plzně a Ostravy

„Chytrá“ vozidla MHD - Instalace C-ITS technologie do Plzně a Ostravy

18.1.2019

„Chytrá“ vozidla MHD - Instalace C-ITS technologie do Plzně a Ostravy

Celoevropské projekty C-Roads, spolufinancované z finančního nástroje pro propojení Evropy, nesměřují pouze k budování inteligentních dálnic. Do výměny informací o silničním provozu, která probíhá mezi automobily navzájem i mezi infrastrukturou a vozidly, se zapojují také vozidla MHD. Ostrava a Plzeň jsou mezi prvními „chytrými“ evropskými městy, ve kterých se nasazuje technologie kooperativních systémů ITS (C-ITS) v rámci čtvrté etapy realizace projektu C-Roads Czech Republic.

Obrázek 1: Testovací lokalita na tramvajové lince č. 5 v Ostravě

Během prosince 2018 bylo nainstalováno 5 C-ITS jednotek podél tramvajových tratí na území města Ostravy a 1 C-ITS jednotka na křižovatku v Plzni. Čtvrtá etapa má za cíl implementovat a otestovat použití technologie C-ITS systémů pro účely městské hromadné dopravy a prověřit přijímání i vysílání informací v rámci C-ITS systémů ve specifickém městském prostředí. Řidiči budou v rámci těchto testovaných služeb varováni před nebezpečím střetu s přijíždějícím vozidlem MHD např. při odbočování vlevo přes souběžný tramvajový pruh, před stojícím vozidlem v zastávce, na které mohou nastupovat a vystupovat cestující do vozovky, nicméně pozornost bude věnována i preferenci vozidel MHD na křižovatkách.

Koordinátorem celého projektu C-Roads Czech Republic je Ministerstvo dopravy ČR a zodpovědným partnerem za realizaci této etapy je společnost INTENS Corporation, která na řešení úzce spolupracuje s Plzeňskými městskými dopravními podniky a Dopravním podnikem Ostrava.

Obrázek 2: C-ITS jednotka na sloupu trakčního vedení

Na základě zkušeností z praxe zástupci dopravních podniků identifikovali problémové dopravní úseky, na kterých by nasazení C-ITS technologie mohlo přinést výrazné zvýšení bezpečnosti nejen cestujícím ve vozidle MHD, ale i dalším účastníků silničního provozu. Jednou z lokalit, na které jsou jednotky C-ITS nasazeny je známá ostravská tramvajová linka č. 5, kde tramvajová trať několikrát kříží frekventovanou pozemní komunikaci. Další lokalitou v Ostravě je dvoukolejný tramvajový přejezd v ulici Podzámčí, který není na rozdíl od blízkého železničního přejezdu technicky zabezpečen a je označen pouze výstražnými kříži. Poslední lokalitou v Ostravě je okružní křižovatka Horní x Martínkova, na které dochází ke křížení tramvajové trati hned na 3 místech.

V Plzni bylo pro testování C-ITS technologie vybrána ulice Slovanská, kde jsou jednotlivé tramvajové pásy vedeny nestandardně po stranách vozovky, což je v kombinaci s nepozorností řidičů častou příčinou dopravních nehod při pravém odbočení. Tento problém tak představuje další velkou výzvu pro nasazování C-ITS systémů. C-ITS jednotka byla zatím nainstalována na křižovatku Slovanská x Strnadova, ale je naplánovaná instalace další jednotky na křižovatku Slovanská x Sladkovského, kde bude jednotka komunikačně propojena s řadičem světelného signalizačního zařízení a bude tak možno navíc otestovat službu preference vozidel MHD prostřednictvím C-ITS technologie a službu informování řidičů o stavu světelné signalizace pro daný směr v předstihu.

Autor: Václav Nesládek   |   Sekce: ITS - Inteligentní dopravní systémy | Aktuality   |   Tisk   |   Poslat článek známému




RSS kanál  |  XML Sitemap  |  Mapa webu  |  Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2019

2017 Odbor ITS, kosmických aktivit a VaVaI 

Background image ©ESA - P.Carril
Administraci zajišťuje redakční systém společnosti NETservis s.r.o.