Česky English

Úvodní stránka GNSS systémy EGNOS Využití systému EGNOS v ČR a dalších zemích

Využití systému EGNOS v ČR a dalších zemích

Vzhledem k pozici geostacionárních družic je využití signálu EGNOS na území ČR vhodné hlavně pro leteckou dopravu. Přestože hlavním odvětvím použití služeb EGNOS má být letectví, mohou být tyto služby použity v širokém rozsahu i v dalších odvětvích jako je železniční a silniční doprava, přesné zemědělství, vnitrozemská plavba, telekomunikace atd.

V letecké dopravě se předpokládá využití hlavně pro letiště bez pozemního komplexního zabezpečení. Systém v těchto případech nabízí řešení pro vrtulníky záchranné služby, malé, střední i velké letecké dopravce, pro činnost na méně vybavených letištích a pro činnost v rámci search and rescue operací. V pořadí 36. shromáždění ICAO v roce 2007 schválilo usnesení na podporu států, aby zavedly postupy přiblížení na přistání s vertikálním vedením (Baro-VNAV a / nebo SBAS) pro všechny přístrojové dráhy, a to buď jako primární přiblížení, nebo jako záložní pro přesné přístrojové přiblížení a to do roku 2016.

Služba EGNOS SoL umožňuje díky větší přesnosti a službě integrity vytvoření postupů přiblížení s výškovým vedením. Vertikální poloha letadla v prostoru je určena z údajů přijímače signálu GPS/EGNOS. Tento systém přiblížení se označuje LPV. LPV je druh přiblížení s výškovým vedením APV, kdy vertikální vedení je zjišťováno a zabezpečováno na základě signálu GNSS. Současně zaváděný systém přiblížení LNAV/VNAV má vertikální vedení na základě barometrické navigace. V ČR jsou minima tohoto typu přiblížení daná hodnotou výšky rozhodnutí DH (decision height) = 250ft. Cílem je konstrukce LPV-200 s DH = 200ft, tedy shodnou s minimy přiblížení ILS Cat 1.

Evropské země intenzivně připravují podmínky pro zavedení systému EGNOS zejména pro použití v letecké dopravě. Evropské organizace ANSP (Air Navigation Service Provider) připravují postupy pro přiblížení a přistání na letištích APV (Approach with Vertical Guidance) na bázi služby SoL EGNOS tak, aby tento postup byl použitelný na 30% letišť do roku 2012, 70% do 2014 a na všech vhodných letištích do 2016. U některých letišť byly tyto mapy už publikovány (Alderney, Pau, Le Bourget, Clermont Ferrand, atd).

Systémy obdobné SBAS (Satellite-based augmentation systems), vyvinuté podle stejných standardů ICAO, existují v USA a Kanadě (Wide Area Augmentation System - WAAS) a v Japonsku (MSAS). V současnosti vyráběné přijímače na bázi EGNOS jako evropského SBAS, jsou schopny s těmito systémy plně spolupracovat. Zavádění dalších systémů SBAS je předmětem zkoumání i v jiných světových regionech (GAGAN v Indii, Beidou v Číně a SDCM v Ruské Federaci). V případě dokončení systému Galileo v plné konstelaci, je předpoklad zapojení systému EGNOS do systému Galileo za účelem zpřesnění signálu tak, jak to v současné době funguje u systému GPS.


Podrobější informace o systému EGNOS najdete na adresách:
http://www.egnos-pro.esa.int/index.html
http://www.gsa.europa.eu/
http://www.essp-sas.eu/
 




RSS kanál  |  XML Sitemap  |  Mapa webu  |  Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2017

2017 Odbor ITS, kosmických aktivit a VaVaI 

Background image ©ESA - P.Carril
Všechna práva vyhrazena © 2017 NETservis s.r.o.