Česky English

Úvodní stránka GNSS systémy EGNOS Vybrané aktuality a články Rusko a Indie se přidaly ke globálnímu setkání o zpřesňování satelitní navigace

Rusko a Indie se přidaly ke globálnímu setkání o zpřesňování satelitní navigace

26.2.2013

Rusko a Indie se přidaly ke globálnímu setkání o zpřesňování satelitní navigace Specialisté, kteří zajišťují využívání družicové navigace pro zvýšení bezpečnosti leteckého provozu v Evropě i jinde na světě, se sešli, aby se podělili o nápady a diskutovali o budoucnosti. Poprvé mezi nimi byli zástupci Ruska a Indie.

Celosvětově čím dál více letadel využívá služeb družicové navigace k řízení svého letu, přičemž v mnoha geografických regionech ji doplňuje speciální infrastruktura určená ke zpřesňování kvality signálu a ke zvyšování jeho dostupnosti.

V Toulouse v jižní Francii se setkalo více než padesát specialistů z celého světa, kteří dohlížejí na pět regionálních zpřesňujících systémů družicové navigace na světě. Setkali se na půdě pracovní skupiny IWG (Interoperability Working Group) při SBAS (Satellite-Based Augmentation Systems).

Setkání se uskutečnilo ve dnech 24. a 25. ledna, přičemž bylo první, které přivítalo zástupce ruské kosmické agentury a indického Úřadu pro civilní letectví, které informovaly o svých vlastních systémech SBAS.

Akce byla společně pořádána skupinou EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay System) při ESA a divizí SBAS při francouzské kosmické agentuře CNES.

Existuje družicová navigace a stejně tak existuje zpřesnění družicové navigace, kdy jsou přídavné pozemní stanice stejně jako třeba satelitní transpondéry používané ke zpřesnění navigačního signálu a jeho spolehlivosti v různých geografických regionech.

Výsledné zlepšení přesnosti signálu společně s informacemi o jeho integritě – tedy úrovni spolehlivosti signálu – dělá ze satelitní navigace platformu pro vertikální (stejně jako horizontální) navádění letadel a činí ji použitelnou pro celou paletu dalších přesných aplikací.

Dnes existují na světě tři certifikované operační systému SBAS: Evropa má EGNOS, který byl navržený a vyvinutí ESA, který provozuje ESSP (European Satellite Service Provider) a který vlastní Evropská komise. Pro obecné použití je k dispozici od roku 2009 a pro přistávání letounů od března 2011.

Ve Spojených státech funguje systém WAAS (Wide Area Augmentation System), který vyvinul a provozuje Federální letecký úřad (FAA, Federal Aviation Administration). Jeho přesah nad Kanadu se nazývá CWAAS (Canadian WAAS, kanadský WAAS).

Japonsko má systémy MSAS (Multi-functional Satellite Augmentation System), který vznikl a je provozovaný na půdě Japonského úřadu pro civilní letectví.

Aktuálně jsou pak vyvíjené další dva systémy pro budoucí certifikaci Mezinárodním autoritou pro civilní letectví: ruský SDCM (pod záštitou Roskosmosu) a indický GAGAN (GPS and Geo-Augmented Navigation). Na něm se podílí Indický úřad civilního letectví a národní kosmická agentura ISRO.

Kromě představitelů těchto systémů se 24. setkání IWG zúčastnili i zástupci mezinárodních institucí včetně organizace Eurocontrol (European Organisation for the Safety of Air Navigation).

Další informace (v angličtině) jsou k dispozici na portálu Evropské kosmické agentury (ESA).

Autor: Tomáš Přibyl   |   Sekce: Aktuality | Vybrané aktuality a články   |   Tisk   |   Poslat článek známému


Související články




RSS kanál  |  XML Sitemap  |  Mapa webu  |  Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2017

2017 Odbor ITS, kosmických aktivit a VaVaI 

Background image ©ESA - P.Carril